از اوایل سال ۱۳۹۷ قیمت دلار در بازار آزاد از حدود ۴۵۰۰ تومان تا حدود ۱۴ هزار تومان افزایش پیداکرد و این موضوع سبب شد بازار طلا نیز با افزایش قیمت روبه رو شود. از طرفی افزایش قیمت ارزهای خارجی سبب شد قیمت طلا و سکه بهار آزادی نیز افزایش یابد به طوری که تا چد هفته پیش قیمت هر سکه تمام بهار آزادی کانال چهار میلیون تومان را پشت سر گذاشت.

در عین حال قیمت سکه آتی که در بورس کالا مورد معامله قرار می گرفت در تمام نمادها با افزایش قیمت روبه رو شد و تعدادی از افراد که عموما با مکانیزم بازار سرمایه نیز آشنایی کامل نداشتند درباره این بازار اظهار نظراتی کردند و گفتند که بازار آتی به بازار نقد سیگنال داده و سبب شده قیمت سکه در بازار نقد افزایش پیداکند.

اما مسئولان بورس کالا معتقد هستند که این بازار آتی نیست که به بازار نقد سیگنال می دهد استدلال آن ها این است که حجم معاملات بازار آتی سکه آنقدر ها نیست که بتواند به بازار نقد جهت دهد.

اما در نهایت چندی پیش پس از کش و قوس های فراوان داد و ستد سکه آتی در بورس کالا متوقف شد و تا این لحظه نیز سکه آتی در بورس کالا معامله نمی شود.

خبرنگار ایسنا به تازگی در این مورد با رئیس سازمان بورس گفت و گو کرده و از او پرسیده که با توجه به شرایط کنونی آیا سکه آتی به تابلو بر می گردد یا خیر. شاپور محمدی - رئیس سازمان بورس- در این مورد گفت: اگر فضای بازار ارز به نحوی شود که روی معاملات سکه مدیریت مناسبی داشته باشیم این معاملات را ادامه می دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.