وزارت راه و ارتباطات قطر گزارش داد، این وزارت در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت راه و ارتباطات قطر از اخبار برخی رسانه ها مبنی بر عبور برخی محموله های سلاح تهران از دوحه و نشستن هواپیما ایران در فرودگاه بین المللی حمد و سپس پرواز به سوی بیروت متعجب شد.

این وزارت تاکید کرد: این اخبار کاملا غیرصحیح است زیرا پس از بررسی سوابق پروازها و مقایسه آن با ادعای برخی رسانه‌ها به این نتیجه می‌رسیم که این اخبار کاملا غیرصحیح است و هیچ واقعیتی ندارد. رسانه‌ها مدعی شدند که هواپیما شمارهqfz-۹۹۵۰ بر روی زمین دوحه نشست و این مساله نادرست است زیرا هواپیما شماره qfz۹۹۷۶ شب چهارشنبه۱۷ اکتبر ساعت ۲۲:۲۰ به وقت دوحه در فرودگاه بین المللی حمد نشست که این هواپیما وابسته به شرکت غذایی قطری ودام است و حامل دام بود و سپس صبح روز پنجشنبه ۱۸ اکتبر ساعت ۱۰:۳۰ دوحه را به مقصد تهران ترک کرد.

در این بیانیه آمده است: وزارت راه و ارتباطات قطر این ادعاهای باطل را رد می‌کند و بار دیگر تاکید می‌کند که تمام دستگاه‌های مربوط به قوانین بین‌المللی پایبندی کامل دارند و از رسانه‌ها می‌خواهیم که قبل از انتشار اخبار نادرست از صحت آنها مطمئن شوند.

به گزارش ایسنا ، پیش از این نیز اداره کل هواپیمایی لبنان با انتشار بیانیه‌ای خبر فاکس نیوز را قویا تکذیب کرد.

اداره کل هواپیمایی لبنان در بیانیه خود تصریح کرد که خطوط هوایی فارس قشم متعلق به ایران است که در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۱۸ (۲۴ مهرماه) برای پرواز باری میان فرودگاه‌های دمشق – بیروت – دوحه درخواست مجوز کرده بود.

در ادامه این بیانیه آمده است: در پرواز دمشق_ بیروت مورخ ۱۶ اکتبر (۲۵ مهرماه) که هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ B ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلی در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری به زمین نشست، هیچگونه محموله‌ای نداشت.

همچنین در پرواز بیروت _ دوحه در ۱۷ اکتبر (۲۶ مهرماه) در ساعت ۷:۳۰ غروب به وقت محلی پس از موافقت مقامات هواپیمایی کشوری قطر، این هواپیما با ۷۴ تن بار احشام عازم دوحه شد.

اداره کل هواپیمایی لبنان در ادامه از رسانه‌ها خواسته است تا در انتشار هرگونه اطلاعات مربوط به فرودگاه بیروت مراقب و هوشیار باشند.

بر اساس این گزارش پیش از این نیز در ۱۴ شهریور ۹۷ شبکه آمریکایی فاکس نیوز مدعی انتقال سلاح از ایران به لبنان شد که اداره کل هواپیمایی لبنان در واکنش به این ادعا بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: در پی ادعاهای وارد شده در شبکه آمریکایی فاکس نیوز مبنی بر قاچاق سلاح توسط یک شرکت هواپیمایی ایرانی به نام فارس قشم ایرلاین به فرودگاه بین المللی رفیق حریری-بیروت اداره کل هواپیمایی لبنان توضیحات زیر را ارائه می دهد:

شرکت فارس قشم ایرلاین یک شرکت هواپیمایی ایرانی است که پیش از این به درخواست اداره کل هواپیمایی لبنان، دو پرواز را میان فرودگاه‌های تهران-دمشق-بیروت و دوحه انجام داده است.

پرواز اول:

تهران-دمشق- بیروت. در تاریخ ۲۰۱۸/۷/۹

 هواپیمای شرکت ایرانی از نوع B-۷۴۷ در این پرواز بدون هیچ محموله ای در فرودگاه بین المللی رفیق حریری به زمین نشست.

بیروت- دوحه. در تاریخ ۲۰۱۸/۷/۱۰.

این هواپیما با موافقت مسئولان هواپیمایی قطری با محموله دام پرواز کرد.

پرواز دوم:

تهران- بیروت.۲۰۱۸/۸/۲.

هواپیمای شرکت نامبرده از نوعB-۷۴۷ بدون هیچ محموله ای در فرودگاه بین المللی رفیق حریری به زمین نشست.

بیروت- دوحه. در تاریخ ۲۰۱۸/۸/۳.

این هواپیما با موافقت مسولان هواپیمایی قطری با محموله دام پرواز کرد.

 در پایان این بیانیه آمده است که اداره کل هواپیمایی لبنان ادعاهای شبکه مذکور را به طور قاطع تکذیب می کند و از رسانه ها درخواست می کند که قبل از انتشار هرنوع خبری در رابطه با فرودگاه دقت کنند.

بنا بر این گزارش ، در ادامه ادعاهای بی اساس مقامات و رسانه‌های غربی علیه ایران، شبکه خبری فاکس‌نیوز مدعی شد که یک شرکت هواپیمایی ایرانی مظنون به ارسال تجهیزات اسلحه به حزب‌الله و کارخانه‌های سلاح ایرانی واقع در لبنان است.

فاکس نیوز در ادامه با انتشار جزئیات این ادعا مدعی شده که یکی از این پروازها برای سوخت‌گیری در سوریه توقف داشته است.

این شبکه خبری در ادامه ادعاهای بی اساس و تکراری قبلی همچنین مدعی شده که آمریکا و رژیم صهیونیستی مدارکی دال بر وجود کارخانه‌های اسلحه‌سازی فعال ایرانی در لبنان، سوریه و یمن در اختیار دارند.

بهرام قاسمی ، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ضمن تکذیب این خبر تاکید کرد: انتشار این نوع اخبار نادرست در روزها و هفته های اخیر به امری رایج بدل شده است و نشانگر تشدید جنگ روانی کانون های ضد ایرانی و معاند نسبت به ایران می باشد.

پیش از این نیز خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از چند منبع غربی، ایرانی و عراقی مدعی ارسال موشک‌های بالستیک ایران به عراق و تحویل آن به گروه‌های شیعه متحد تهران در عراق شده بود.

پمپئو در واکنش به این خبر مدعی شد: به شدت نسبت به گزارشات درباره انتقال موشک‌های ایران به عراق نگران هستیم. اگر درست باشد، نقض آشکار حق حاکمیت عراق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. بغداد باید خودش درباره آنچه در عراق رخ می‌دهد، تصمیم بگیرد نه تهران.

یک مقام عراقی که خواست نامش فاش نشود، در واکنش به ادعای انتقال موشک‌های ایرانی به عراق در گفت‌وگو با روزنامه الحیات چاپ لندن گفت: این گزارشات دقیق نیست و در اطلاعات وارد شده اشکال وجود دارد. موشک‌های وارد شده در گزارش، ساخت الحشد الشعبی هستند و در جشن‌های پیروزی بر داعش به‌طور رسمی از آنها رونمایی شد. برد آنها از ۵۰ کیلومتر بیشتر نیست و اطلاعات وارد شده در گزارش مبنی بر اینکه این موشک‌ها همسایگان را تهدید می‌کنند چیزی جز شایعات رسانه‌ای نیست.

وی معتقد است که این مساله می‌تواند زمینه‌ای برای قرار دادن یک مجموعه عراقی در لیست تروریست‌ها و یا هدف قرار دادن بعضی شخصیت‌هایی باشد که مخالف حضور آمریکایی‌ها در عراق هستند.

علی الحسینی، سخنگوی رسمی الحشدالشعبی در محور شمالی نیز در واکنش به این ادعا گفت که این اتهامات علیه الحشد الشعبی جدید نیست، زیرا پیش از این نیز ما را به سرقت از مناطق آزاد شده از دست داعش متهم کردند و خبر دستیابی الحشدالشعبی به موشک‌های ایرانی به منظور هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی در عراق بی‌اساس و نادرست است. الحشد الشعبی به هیچ موشکی نیاز ندارد زیرا نیازهای خود را می‌تواند از طریق دولت عراق تامین کنند به خصوص بعد از اینکه به یکی از سازمان های رسمی کشور تبدیل شد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، ادعای مطرح شده در خصوص انتقال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به عراق را به شدت تکذیب کرد و آن را ادعایی واهی، بی‌معنی و مضحک دانست.

وی افزود: آن چه توسط برخی کانون های شناخته شده و برخی رسانه ها تحت عنوان انتقال موشک های ایرانی به عراق مطرح و منتشر شده است، سخن و کلامی بی ربط و از اساس دروغ و صرفا با هدف ایجاد هراس نزد کشورهای منطقه و در ادامه سیاست های ایران هراسی و ایران گریزی مطرح شده است؛ اخباری کاملا کذب و مضحک که هدفی جز تحت تاثیر قرار دادن روابط خارجی ایران، بخصوص روابط با همسایگان را در بر ندارد.

از سوی دیگر سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ادعای برخی رسانه ها درباره اقدام ایران در آموزش و تسلیح عراقی‌ها برای مبارزه با آمریکایی‌ها را مضحک دانست و گفت: ایران به عراقی‌ها صرفا در مقابله با گروه های تروریستی کمک کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.