«کارنامه بیست»، «فرصت برابر»، «اوج یادگیری»، «گزینه چهار» و «مسیر برتر» تنها چند عنوان از برنامه‌هایی است که در سال‌های اخیر روی آنتن شبکه‌های تلویزیونی رفته‌اند و همگی به آموزش‌های کنکوری پرداخته‌اند. این برنامه‌ها که در آن مدرسان تست‌زنی حضور دارند، به عنوان برنامه‌های مشارکتی منبع خوبی برای درآمد تلویزیون محسوب می‌شوند.

 

صداو سیما

 

 

در کنار این برنامه ها، آگهی‌های بازرگانی نیز توجه ویژه‌ای به موسسات آموزشی دارد. تنها یک موسسه از میان چند برند مشهور فعال در این حوزه، سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان به صداوسیما برای پخش آگهی پول داده است. در این زمان آیا می‌شود انتظار داشت رسانه ملی برای مقابله با آنچه «مافیای کنکور» نامیده می‌شود، اقدام جدی انجام دهد؟

 

وزیر آموزش و پرورش که گویا در مبارزه با مافیای کنکور شکست خورده است، در توئیتی برای مردم نوشت: «سال گذشته یادتان هست؟ وقتی با شما از مافیایی صحبت کردم که با اضطراب فرزندانمان دلالی می‌کنند و آن روز تمام توان خود را برای مقابله با حذف آزمون‌های زائد گذاشتند. امور حجم گسترده تبلیغات آن‌ها را به بهانه کنکور می‌بینید؟» در کنار تبلیغات محیطی، آگهی‌های تلویزیونی بخش عمده‌ای از استراتژی تبلیغاتی مؤسسات کنکور را به خود اختصاص داده و صداوسیما خواسته یا ناخواسته به بخشی از جریان مافیای آموزشی تبدیل شده است. اکنون مردم می‌پرسند که تلویزیون در این بین چه نقشی دارد و چرا دوست ندارد بساط مافیای کنکور برچیده شود!

 

سکوت صداوسیما در این ارتباط به شایعات دامن می‌زند. نپرداختن به این موضوع در رسانه ملی باعث شده یک سلبریتی با لحنی تمسخرآمیز عملکرد رسانه ملی را زیر سؤال ببرد. مهراب قاسم‌خانی، فیلمنامه‌نویس با انتشار ویدئویی درباره افشای مافیای کنکور و نقش تبلیغات تلویزیونی در تقویت این جریان، می‌نویسد: «شفاف‌سازی اگه خوبه، واسه همه خوبه، مثلاً بد نیست برای شروع راجع به این عدد‌ها توضیح بدین یا توضیح بدین که چند ساعت در هفته از حق مردم می‌زنید و به جاش در ازای دریافت پول، تبلیغات و برنامه‌های مربوط به کنکور پخش می‌کنید یا اصلاً توضیح بدید که چرا چنین فرایند معیوبی رو که باعث آسیب به روح و روان جوون‌ها میشه تا این حد تبلیغ می‌کنید. اسم این کار زیر پا گذاشتن اخلاق به خاطر پول نیست؟ جرم نیست؟ نیاز به بررسی نداره؟»

 

 

 

گردش مالی مؤسسات کنکور که گفته می‌شود سال گذشته از رقم ۸ هزار میلیارد تومان عبور کرده است و سفره باز این مؤسسات برای صداوسیما در مقابل حضور همیشگی برند‌های آموزشی در بخش پیام‌های بازرگانی، باعث می‌شود هر ساله خانواده‌های بیشتری برای تضمین موفقیت فرزندانشان، به فکر استفاده از موسسات کنکور بیفتند. تب و تابی که تلویزیونی برای این موسسات به راه می‌اندازد آنقدر قوی است که حتی برای دوره ابتدایی نیز آزمون طراحی شود.

 

  چرا صداوسیما هیچ گاه نخواسته است که چنین عزم ملی را به وجود آورد یا هدایت کند؟ صداوسیما حتی شبکه آموزش سیما را که به عنوان شبکه‌ای برای ایجاد «عدالت آموزشی» راه‌اندازی کرده است در اختیار تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم کنکور قرار داده است و حتی اگر عزمی در جامعه برای حذف کنکور به وجود آید، احتمالاً تلویزیون در مقابل آن موضع منفی خواهد گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.