خبرگزاری فرانسه گزارش داد، رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا گفت: دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا کنگره را از نیت خود برای مذاکره درباره این سه توافق تجاری مجزا مطلع ساخته است.

وی در بیانیه‌ای گفت: ما به سرانجام بخشیدن به این مذاکرات با نتایجی واقعی و به موقع برای کارگران،‌ کشاورزان، دامداران و تجار آمریکایی متعهد شده‌ایم.

این اقدام به دنبال مذاکره مجدد دولت ترامپ با کانادا و مکزیک درخصوص توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی و تلاشش برای اصلاح آنچه که ترامپ آن را یک تصویر تجاری نامتعادل می‌داند، صورت می‌گیرد.

لایتیزر در مطلع سازی کنگره از توافقات تجاری با ژاپن و اتحادیه اروپا به عدم توازن‌های تجاری شدید آمریکا  اشاره کرد و گفت: صادرکنندگان آمریکایی مدت‌هاست که با موانع وجود تعرفه و نبود تعرفه در ژاپن و در اروپا دست و پنجه نرم کرده‌اند. هدف دستیابی به یک تجارت عادلانه تر و متعادل تر با شرکای آمریکاست.

لایتیزر تاکید کرد: آمریکا به دنبال یک توافق تجاری با انگلیس به محض خروج این کشور از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ میلادی است.

در این نامه به کنگره آمده است: واشنگتن قصد دارد تا به موانع وجود تعرفه و نبود تعرفه رسیدگی کند و به یک تجارت آزاد، عادلانه و متقابل با انگلیس دست یابد.

این مذاکرات جدید اگر موفقیت آمیز باشند اختلافات تجارت با اروپا و ژاپن را تا حدودی حل خواهد کرد اما جنگ تجاری شدید با چین همچنان باقی خواهد ماند.

کارگروهی به رهبری لایتیزر و سیسلیا مالمستروم، کمیسیونر تجار اروپا موظف شده تا اقدامات لازم برای تسریع دستیابی به چنین توافقنامه‌ای را انجام دهد.

مذاکرات اولیه بین لایتیزر و توشیمیتسو موتگی، وزیر اقتصاد ژاپن در اوت سال جاری میلادی برگزار شد.

با این حال توکیو همچنان در تلاش است تا آمریکا را به یک توافقنامه چندجانبه همانند شراکت ترانس پاسیفیک که ترامپ پیشتر از آن خارج شده، بکشاند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.