مقامات کاخ سفید نگران هستند که ماجرای قتل جمال خاشقجی از سوی سعودی‌ها در کنسولگری عربستان در ترکیه، و تغییر مداوم روایت عربستانی‌ها از سرنوشت خاشقجی، باعث به هم ریختن اقدامات آمریکا در تقابل و تحریم نفتی ایران شده و تلاش‌های ایالات متحده برای یاری جستن از عربستان برای جلوگیری از اختلال در بازار جهانی نفت را به خطر بیاندازد. این مطلب را نشریه نیویورک‌تایمز منتشر کرد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، مقامات دولت آمریکا می‌گویند که این دو راهی و سردرگمی در لحظه‌ای وحشتناک به سراغ دولت ترامپ آمده است، دولتی که قرار است تحریم‌های سختی را در تاریخ ۵ نوامبر علیه ایران اعمال کند، تحریم‌هایی با هدف قطع تمامی صادرات نفت ایران.

این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت؛ با این حال، دولت آمریکا برای حفظ کارایی راهبردش، روی روابطش با سعودی‌ها به منظور حفظ جریان صادرات نفت و همکاری مشترک با آن‌ها برای مهار ایران در خلیج فارس حساب کرده است. اگر این ماجرا به پیش برود، سعودی‌ها احتمالا شاهد شاهد افزایش قابل توجه درآمد نفتی خود خواهند بود، آن‌هم دقیقا در زمانی که کنگره در حال مذاکره بر سر تحریم سعودی‌ها است.

نیویورک‌تایمز نوشته است که این مسئله یکی از علل اعزام مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به عربستان است، آن‌هم در شرایطی که تنها ساعاتی پیش از انجام سفر، ماجرا عزیمت پامپئو به طرف سعودی اعلام شده است.

مقامات کاخ سفید همچنین گفته‌اند که بخشی از مشکل اینجاست که سعودی‌ها همچون متحدانی بی‌رحم به چشم می‌آیند، همانگونه که رئیس جمهوری ترامپ و وزیر خارجه مایک پامپئو تلاش داشته‌اند ایران را به عنوان عنصر اخلال‌گر منطقه‌ای به تصویر کشیده‌اند.

مقامات دولتی آمریکا و مشاوران خارج از دولتی که به مقامات کاخ سفید مشاوره می‌دهند در گفتگو با نیویورک‌تایمز گفته‌اند که پیامدهای احتمالی ناشی از طرح آمریکایی‌ها برای فشار بر ایران، بر مباحثات درونی دولت درباره آنچه بر سر خاشقجی آمده، غلبه یافته است.

مقامات کاخ سفید در مقام مقایسه گفته‌اند که موضوع محدود کردن فروش سلاح آمریکا به سعودی‌ها، که ترامپ گفته است مشاغل موجود در آمریکا را تهدید می‌کند، از اهمیت کمتری برخوردار است.

دولت ترامپ قرار است از پنجم ماه نوامبر تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اجرا کند که هدف آن منع طرف‌های تجاری ایران از تجارت با آمریکا است. این راهبرد شامل یک جبهه مشترک با سعودی‌ها و به تصویر کشیدن ایران به عنوان منبع تقریبا تمامی بی‌ثباتی‌ها در خاورمیانه است.

اما مقامات دولت آمریکا می‌گویند که در شرایط کنونی این راهبرد در معرض خطر قرار دارد.

مقامات آمریکایی می‌گویند که پیام پامپئو به سعودی‌ها درباره انجام تحقیقات معتبر و ارائه توضیحی سریع از سوی سعودی‌ها درباره آنچه رخ داده، می‌باشد، پیش از آنکه این ماجرا به مانعی بر سر راه دستورکارها و اولویت‌های دیگر ترامپ و دستیارانش قرار بگیرد که با همراه سعودی‌ها آن‌ها را طراحی کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.