«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) تأکید کرد سازوکار جدید اتحادیه اروپا به منظور اعمال تحریم‌های مرتبط با استفاده از تسلیحات شیمیایی، یک اقدام مبتدیانه و بسیار «آماتور» است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه «ان تی وی» روسیه گفت: «این اقدام اتحادیه اروپا با قوانین بین‌المللی فاصله بسیاری دارد و صرفا اقدامی یکجانبه و تلاشی مبتدیانه برای مجازات است».

شورای اروپا دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که سازوکار تحریمی جدیدی را تصویب کرده است  تا با به کارگیری تسلیحات شیمیایی مقابله کند. مقامات اروپایی پیشتر گفته بودند که قصد دارند تا در پی حادثه سالزبری، هر چه سریعتر تدابیری را در قالب رژیم تحریمی اجرایی کنند. (جزئیات بیشتر)

در ماه مارس ۲۰۱۸ یک جاسوس سابق روس به نام «سرگئی اسکریپال» که به انگلیس پناهنده شده، در شهر «سالزبری» مسموم و به بیمارستان منتقل شد. ساعاتی بعد انگلیس روسیه را به تلاش برای ترور شیمیایی اسکریپال متهم کرد. مسکو این اتهام را رد کرده و از لندن خواست کمیته‌ای مشترک برای تحقیق درباره این حادثه تشکیل شود، اما انگلیس این درخواست را نپذیرفت.

حادثه سالزبری به یک تنش همه‌جانبه دیپلماتیک میان اروپا و روسیه منجر شد که هنوز هم ادامه دارد. اعضای اتحادیه اروپا و آمریکا پس از آن حادثه ده‌ها دیپلمات روس را به تلاش برای جاسوسی متهم کرده و آن‌ها را از کشورهایشان اخراج کردند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه با اشاره به اقدام اخیر هلند و لندن در متهم کردن اتباع روسیه به انجام فعالیت‌های جاسوسی در لاهه تأکید کرد: «ادعاهای مطرح شده در خصوص جنگ سایبری میان روسیه هلند کذب است و صحت ندارد».

سازمان اطلاعات ارتش هلند اخیرا ادعا کرده است، از حمله سایبری تعدادی از افسران ارتش روسیه به «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی» واقع در شهر «لاهه» ممانعت کرده است و چهار افسر سازمان اطلاعات ارتش روسیه (جی.آر.یو) بعد از آنکه ادعا شده درباره تسلیحات شیمیایی جاسوسی می‌کردند، از هلند اخراج شده‌اند. پیش از این نیز، «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس، جی.آر.یو را به راه‌اندازی کارزاری برای انجام حملات سایبری در دیگر کشورها از جمله علیه موسسات دولتی، تجاری، رسانه‌ای و ورزشی انگلیس متهم کرده بود. 

وزیر خارجه انگلیس که در حاشیه هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه دیدار کرده بود، پس از این دیدار نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران هشدار داده بود، هزینه استفاده از تسلیحات شیمیایی برای مسکو بسیار سنگین خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.