سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که روز جمعه در یک کنفرانس خبری با همتای آلمانی خود در برلین سخن می گفت، اتهامات مطرح شده علیه روسیه در قضیه اسکریپال را با طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) مرتبط دانست.

وی با تاکید بر عدم هیچ گونه شواهدی برای اثبات اتهامات مطرح شده توسط انگلیس مبنی بر دست داشتن دو مامور اطلاعاتی روس در ترور اسکریپال با گاز اعصاب گفت: «(استناد به) اصل &#۳۹;بسیار محتمل بودن&#۳۹; در این پرونده هیچ مناسب نیست، یعنی حکمی که همکاران انگلیسی از آن استفاده می کنند تا از این طریق شرکای اروپایی خود را علیه روسیه همراه کنند. این ماجرا با برگزیت مرتبط است، به همین دلیل است که لندن این کار را انجام می دهد.»

لاوروف تاکید کرد که شواهدی که انگلیس در رابطه با پرونده اسکریپال به متحدان خود ارائه کرده به هیچ عنوان قانع کننده نیستند.

سرگئی اسکریپال، سرهنگ بازنشسته اطلاعات ارتش روسیه به‌همراه دخترش که در انگلستان زندگی می‌کردند، اسفند ماه سال گذشته در یک مرکز خرید در شهر سلیزبری در ۱۴۰کیلومتری جنوب غربی لندن درحالی که از هوش رفته بودند روی یک نیمکت پیدا شدند. انگلیس مدعی است که آن‌ها توسط سم اعصاب نوویچوک که در روسیه تولید می‌شود مسموم شده‌اند.

انگلیس همچنین دو شهروند روس را به نقش داشتن در این ترور متهم کرده و مدعی است که آن ها ماموران اطلاعاتی روسیه هستند که با سفر به سلیزبری این نقشه را اجرا کرده اند.

دو فرد مظنون اعلام کرده اند که شهروندانی عادی هستند که تنها با هدف گردشگری و بازدید از کلیسای جامع سلیزبری به این شهر انگلیس سفر کرده بودند.

اسکریپال در گذشته جاسوس انگلستان هم بوده و در سال ۲۰۱۰ میلادی در یک تبادل جاسوس بین آمریکا و روسیه آزاد شد و به بریتانیا نقل مکان کرد. در آن معاوضه، مسکو چهار جاسوس خود را با ۱۰ جاسوس آمریکا مبادله کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.