تارنمای اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا نوشت: فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی اعلام کرد که اروپا راه حل های مهمی را برای تسهیل معاملات بانکی و پولی در زمان تحریم های آمریکا علیه ایران اندیشیده است.

این تارنما افزود : با وجود خروج ایالات متحده از توافق هسته ای ایران و تجدید تحریم های اقتصادی علیه تهران، اروپا همچنان متعهد به حفظ روابط جدی با ایران است. از تلاش های اصلی این اتحادیه حفظ ارتباطات بانکی است. از ۴ نوامبر(۱۳ آبان)، تحریم های آمریکا علیه بانک های ایرانی باعث می شود که شرکت های اروپایی در معامله با ایران دچار مشکل شوند.این تحریم ها چالش های فنی و سیاسی مختلفی را به همراه می آورد و بخش مالی ایران را متاثر خواهد ساخت؛ با این حال اروپا مصمم است اقدامات پیشگیرانه برای امکان فعالیت بانک های اروپایی با ایران را صورت دهد.

یکی از این موارد، ایجاد یک نهاد قانونی برای به انجام رساندن وظایف خاصی است.ایجاد این مکانیزم ویژه به منظور تسهیل پرداخت ها با ایران است. مکانیزم ویژه به شرکت های اروپایی امکان می دهد که مطابق با قوانین اروپایی به فعالیت خود با ایران ادامه دهند.اروپا می خواهد با ابتکار مکانیسم ویژه، توانایی خود در اجرای تعهداتش را نشان دهد.آمریکا به این مکانیسم واکنش نشان داد و اعلام کرد اجازه نخواهیم داد که اروپا و یا دیگران در مقابله با تحریم های اعمالی آمریکا عمل کنند. 

اگر چه اروپا عزم خود را برای حمایت از ادامه همکاری ها با ایران نشان داده است و مکانیزم ویژه یکی از مراحل مهم آن خواهد بود، اما چالش های مهمی پیش روی این چارچوب از همکاری وجود دارد. اگر آمریکا قانون جدیدی وضع نماید و کسانی که در قالب این طرح همکاری می کنند را تحریم کند، در آن صورت نه تنها تلاش برای دور زدن تحریم ها به این شیوه عقیم می ماند، بلکه در مواردی همچون دارو و مواد غذایی که از تحریم ها معاف هستند، افراد فعال باز هم شامل تحریم های آمریکا می شوند. از این رو هنوز در خصوص کارایی طرح مکانیزم ویژه اروپا تردید هایی وجود دارد

خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای ایران و ۱+۵، برخلاف الزامات پایبندی کشورها به توافقات بین المللی بود. بنابراین اروپائیان بر خود لازم می دانند در مقابل تصمیم ترامپ برای خروج و وضع تحریم ها علیه ایران، به ادامه همکاری با تهران پایبند و مصر باشند.

آنها اعلام کرده اند که به برجام پایبند می مانند و از حمایت و فعالیت شرکت های خود در ایران نیز حمایت می کنند.اروپا قرار است بسته حمایتی نیز برای فعالیت شرکت های خود در ایران ارائه کند.

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا یک موسسه پژوهشی اروپایی است که در سال ۲۰۰۷ تشکیل شده و هم اکنون در ۷ پایتخت اروپایی دفتر دارد و تحلیلهایی در ارتباط با مسائل مهم جهانی بر اساس خط مشی اروپا ارائه می دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.