به گزارش رویترز از واشنگتن، گراهام که جمهوریخواهی نزدیک به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا است، بن سلمان را توپ مخربی نامید که روابط ریاض با واشنگتن را به مخاطره می اندازد. 

بسیاری از اعضای کنگره آمریکا که از دیرباز روابطی نه چندان خوب با عربستان داشته اند، از زمان ناپدید شدن خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول، از عربستان به شدت انتقاد کرده اند.

سناتور گراهام انتقاد خود را به طور مستقیم متوجه ولیعهد سعودی کرد و گفت: هیچ چیز در عربستان بدون اطلاع بن سلمان اتفاق نمی افتد. 

گراهام با زهرآگین خواندن چهره بن سلمان، یادآور شد که وی به هیچ وجه نمی تواند یک رهبر جهانی در این عرصه جهانی باشد. 

عربستان دست داشتن در ماجرای ناپدید شدن خاشقچی را رد می کند. اما هفته گذشته، ۲۲ سناتور آمریکایی زمینه آغاز تحقیقات آمریکا در مورد این مساله را فراهم کردند که آیا باید عربستان را به دلیل ناپدید شدن خاشقجی، هدف تحریم های حقوق بشری قرار داد؟ 

گراهام در مورد تصمیم ترامپ در ارتباط با ماجرای ناپدید شدن روزنامه نگار سعودی ابراز بی اطلاعی کرد. هر گونه تصمیم ترامپ ممکن است بر روابط نزدیک اما پیچیده عربستان با آمریکا خدشه وارد کند. 

ترامپ موضع نرم تری نسبت به عربستان اتخاذ و اعلام کرده است که شاید قاتلان خودسر در قضیه ناپدید شدن خاشقچی نقش داشته باشند. 

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز سه شنبه در ریاض با ملک سلمان پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور دیدار و در مورد مساله خاشقچی گفت و گو کرد. 

خاشقچی ۲ اکتبر (۱۰ مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. مقام های ترکیه گفته اند که وی در داخل ساختمان به دستور مقام های سعودی به قتل رسیده و روزنامه واشنگتن پست نیز نوشته که تصاویر ویدئویی و صدای ضبط شده ای موجود است که اثبات می کند خاشقچی پس از شکنجه، کشته شده است.

خاشقچی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست بود که مقاله هایی در نقد رژیم سعودی از جمله محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به رشته نگارش درآورده است. 

خاشقچی که پس از انتصاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت، در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.