«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که زمان دیدار مجدد او با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای ۶ نوامبر خواهد بود.

ترامپ در مصاحبه با خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «این (دیدار) بعد از انتخابات میان‌دوره خواهد بود. من فعلا نمی‌توانم (برای این دیدار) کشور را ترک کنم».

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی همچنین گفت که برنامه‌ریزی‌ها برای دیدار دوم با کیم در حال انجام شدن است و گمان می‌کند که پیشفت شگفت‌آوری در مذاکرات واشنگتن-پیونگ‌یانگ حاصل شود.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز با بیان اینکه در جریان سفر به کره شمالی، به پیشرفت واقعی در موضوع مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای این منطقه رسیده، گفت: «با اینکه هنوز راه زیادی برای طی کردن و کار زیادی برای انجام دادن داریم، اما مسیر رسیدن به اهدافمان برایم آشکار است».

پامپئو با بیان اینکه در نهایت شاهد خلع سلاح هسته‌ای کامل کره شمالی خواهند بود، افزود: «ما درباره جزئیات دیدار دوم (ترامپ با کیم) به توافقات بسیار نزدیکی رسیدیم».

ماه گذشته دولت آمریکا سفر پامپئو به کره شمالی را به دلیل عدم حرکت کره شمالی به سمت خلع سلاح اتمی لغو کرده بود. بعد از لغو سفر پامپئو به پیونگ یانگ از سوی دولت آمریکا، سران دو کره با یکدیگر دیدار کردند و کره شمالی پیشنهاد دیدار دوم با رئیس جمهور آمریکا را مطرح کرد.

سران آمریکا و کره شمالی برای اولین بار ماه ژوئن (خرداد ماه) با یکدیگر دیدار و برای خلع سلاح اتمی از شبه جزیره کره و تضمین امنیتی برای کره شمالی توافق کردند. آمریکا وعده داده تحریم‌های کره شمالی را بعد از خلع سلاح اتمی لغو می‌کند. 

در یک سال گذشته رهبر کره شمالی سه بار با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی هم دیدار کرده و طرفین درباره موضوعات مختلف برای کاهش تنش در شبه جزیره کره گفت‌وگو کرده‌اند. در آخرین دیدار مون و کیم سران دو کره درباره دیدار دوم کیم و ترامپ گفت‌وگو کردند و مقرر شد وزیر خارجه آمریکا هفته آینده طی سفری به شرق آسیا، به پیونگ یانگ نیز سفر و با مقام‌های کره شمالی گفت‌وگو کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.