حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز بیان کرد: آیا به ماده ۱۲ الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم توجه نکردید؟ بر اساس این ماده ماهیت این لایحه قضایی است و بر اساس اصل ۱۵۲ سیاست خارجی جمهوری اسلامی باید بر حسب نفی هرگونه سلطه پذیری و استقلال همه جانبه باشد. سال ۹۵ مسئول ارجمندی که تعهداتی را داد بر چه اساس آن را داد و چرا با مجلس مشورت نکرد؟. چرا ما بر اساس توصیه بعضی از سازمان ها برخی از اقدامات خود را سامان می دهیم؟

نماینده مردم محلات در مجلس ادامه داد: بر اساس اصل ۷۷ عهدنامه ها و قراردادها باید با تصویب مجلس باشد. ماده ۱۸ این کنوانسیون را یکبار مرور کنید. اختیار را در برخی از موارد به دیگران داده ایم و باید حتما در این راستا تمهیدات لازم انجام شود.

وی افزود: بر اساس اصل ۲ و ۳ نفی سلطه پذیری تاکید شده. در این لایحه یک اعلامیه تفسیری امده و همه می دانیم که اعلامیه تفسیری الزام‌ حقوقی ندارد. هفت حق شرط توسط کمیسیون امنیت ملی اضافه شده. شبهه و سوالی که وجود داشت ای کاش پاسخ داده می شد.

سلیمی تصریح کرد: آیا ما در اعلام این حق تحفظ مبسوط الید هستیم. ماده ۱۹ کنوانسیون وین که مادر کنوانسیون هاست حق شرط را بر نمی تابد. از دولت و کسانی که تمهید کردند و قیمت ارز کاهش پیدا کرد تشکر می کنم. اما برخی از سخنان نگران کننده است. آقایان می گویند قیمت ارز در حدود ۱۰ هزار تومان است که در اینصورت با افزایش حدود ۳۰۰ درصدی قیمت ارز هستیم یعنی سرمایه مردم یک سوم کاهش پیدا کرده است. باید اندیشه کرد و ثروت مردم را به ان ها باز گردانیم‌.

وی خاطرنشان کرد: بودجه را برای اقدام و عمل می نویسند نه برای درج در کتابنامه. معاونت اجرایی ریاست جمهوری در بودجه سال ۹۷ ردیف خاص دارد. من سوال می کنم که چه کسی اکنون معاون اجرایی است و در این عرصه باید امور را سامان دهد. آیا این نقص نیست. عمده مبادلات ما با کشور چین و هند است من سوال می کنم که چرا هم اکنون در این دو کشور سفیر نداریم.

وی ادامه داد: آقای نتاتیاهو به ملت ایران توهین کردید گویا گریه سربازان و تصمیم گیرندگان ارکان نظامی خود در گذشته را فراموش کردید. منتظر نبردهای سهمگین باش. عزت و اقتدار ما امروز بیش از گذشته در منظر جهانیان جلوه کرده است. ما امروز قدرت پاسخ متقابل در هر زمان و مکان را داریم.

سلیمی در پایان گفت: ما امروز توان به چالش کشیدن توطئه های رنگارنگ دشمن را داریم. ملت ما بن بست ندارد. دولت به داد صنایع و معادن برسد. قیمت قیر پرواز کرده و صنعت ایزوگام با مشکل موجه شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.