به گزارش خبرگزاری دویچه‌وله، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان پیش از عزیمت به واشنگتن گفت: در حال حاضر که اختلافات چشمگیری در بین کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس وجود دارد، آلمان باید وارد مذاکرات متعدد با آمریکا شود.

وی افزود: اگرچه برلین و واشنگتن در حال حاضر بر سر تمامی مسائل سیاسی نشست‌های رو در رو برگزار نمی‌کنند اما دوستی آلمان–آمریکا قابل مذاکره نیست.

وی تاکید کرد: آمریکا همچنان اصلی‌ترین متحد اروپایی‌ها محسوب می‌شود.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی روابط آلمان – آمریکا بر سر مسائل مختلفی از جمله توافق اتمی ایران، تغییر آب و هوا، تجارت و بودجه نظامی ناتو خدشه‌دار شده است.

هایکوماس گفت: دست‌کم در ظاهر این طور به نظر می‌رسد که روابط میان برلین و واشنتگن خدشه‌دار شده است. مسائلی که قبلا بدیهی و مسلم تلقی می‌شدند، دیگر آنگونه نیستند و باید به آن‌ها رسیدگی شود.

وی افزود: در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما اختلاف عقیده‌های متعددی وجود داشت، اما در عین حال مذاکرات متعددی نیز بین آمریکا و آلمان برگزار می‌شد، پس از آن دیگر چنین مذاکراتی رخ نداد.

هایکوماس ۵۲ ساله گفت: به این استراتژی که باید دست روی دست بگذاریم و منتظر پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ شویم معتقد نیستم، چرا که باور دارم برخی از مسائلی که در حال حاضر تغییر می‌کنند، ساختاری هستند.

هدف از سفر هایکوماس به واشنگتن افتتاح سال دوستی آلمان – آمریکا در روز چهارشنبه است.

تحت شعار "با یکدیگر شگفت‌انگیز هستیم" بیش از هزار رویداد در سراسر ۵۰ ایالت آمریکا طی سال آتی میلادی با هدف ارتقای ارتباطات و درک متقابل آمریکایی‌ها و آلمانی‌ها برگزار خواهد شد. این رویدادها بر مسائل مختلفی از جمله تنوع، تکنولوژی و آب و هوا متمرکز خواهند بود.

هایکوماس گفت: هدف، تنها حفظ روابط نیست بلکه ما قصد داریم این روابط و دوستی را ارتقا بخشیم. این رویداد با این هدف صورت می‌گیرد که مردم چیزهای بیشتری درباره آلمان به نسبت آنچه در رسانه‌ها می‌شنوند، بیاموزند.

هایکوماس در جریان این سفر به واشنگتن با مایک پامپئو وزیر امور خارجه،‌ جان بولتون مشاور امنیت ملی،‌ رابرت لایتیزر نماینده تجاری آمریکا و اعضای کنگره دیدار خواهد کرد.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، سوریه، توافق اتمی ایران، روسیه و روابط آلمان–آمریکا از جمله مسائلی هستند که در جریان این دیدارها مورد مذاکره قرار خواهند گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.