ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه‌ای ویژه با شبکه خبری روسیا الیوم در پاسخ به سوالی درباره روابط بغداد با کشورهای عربی از یک سو و ایران از سوی دیگر به ویژه در پی متهم شدن ریاض و ابوظبی به دست داشتن در حمله تروریستی اهواز گفت: ما روابط مستحکم و جدی با کشورهای عرب منطقه، ایران، آمریکا، روسیه و کل جهان داریم. عراق براساس آنچه به آن باور دارد عمل می‌کند و از این دایره خارج نمی‌شود. ما کشوری متمدن هستیم و شیوه تعامل با دیگر کشورها را به خوبی می‌دانیم. ما می‌خواهیم بخشی از راه حل و نه بخشی از مشکل باشیم.

وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به سوالی درباره ایجاد ائتلافی در منطقه موسوم به ناتوی عربی گفت: من از گذشته خواستار ایجاد یک بازار اقتصادی مشترک میان کشورهای عربی و حتی به دنبال ایجاد یک نیروی امنیتی مشترک بودم اما نه با هدف اشغالگری و یا جناح‌بندی تا بتوانیم از طریق آن منطقه را از تمامی گروه‌های خرابکاری که قصد سلطه بر جهان را دارند دور کنیم. من به دنبال آن بودم که یک نیروی امنیتی ایجاد شود که مانع از ورود نیروهای تروریستی از کشوری به کشور دیگر شود. ما باید کشورهایمان را به روی مردم جهان بگشاییم تا آنها با مهد تمدن آشنا شوند اما اجازه نمی‌دهیم جنگنده‌ها،‌ تانک‌ها و تجهیزات نظامی از مرزهای ما عبور کنند. ما مخالف جهانی سازی جنگ هستیم و این فرهنگ ماست.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به عراق به بهانه وجود سلاح‌های بالستیک و ارسال آنها به این کشور گفت: عراق از عناصری برای مقابله در برابر این چالش‌ها برخوردار است همانگونه که در مقابله با داعش شاهد بودیم. ما به دنبال جنگ نیستیم اما ارزش‌های معنوی، فرهنگ، نیروهای جوان و سربازانی داریم با آنها می‌توانیم از کشورمان دفاع کنیم.

جعفری در پاسخ به سوالی درباره تجاوز نیروهای ترکیه‌ای به شمال عراق و موضع‌گیری جامعه جهانی نسبت به این امر گفت: ما مخالف این مساله هستیم و اجازه نخواهیم داد نیروهای ترکیه‌ای در شهر بعشیقه باقی بمانند. این تصمیم سیاسی نیست بلکه ما درباره وضعیت کشورهای عربی صحبت می‌کنیم. عراق به دنبال دو مساله است. یکی مقابله با حضور نظامی ترکیه در بعشیقه و دوم مساله همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق. کردها بخشی از مردم عراق هستند و ما با احترام کامل با آنها تعامل داریم. ما مساله دیگری نیز با ترکیه داریم که در آنها نیز حق با ماست از جمله مساله آب و سهیمه بندی‌های آن.

وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به سوالی درباره مساله سوریه و اینکه آیا موضع‌گیری کشورهای عربی نسبت به دمشق تغییر کرده است گفت: ما صادقانه به دنبال حل این مساله هستیم و مشکلی فعلا وجود ندارد. ما بر این باوریم که وضعیت فعلی با سوریه مثبت‌تر از قبل است.

وی درباره احتمال بازگشت دوباره سوریه به اتحادیه عرب گفت: این حق مشروع سوریه است. سوال این نیست که آیا سوریه به اتحادیه عرب بازمی‌گردد یا نه بلکه سوال این است که چرا سوریه به اتحادیه عرب بازنمی‌گردد. ما نمی‌توانیم به یک ملت کامل حکم کنیم که به اتحادیه عرب بازگردد. آنها یک ملت اصیل عرب هستند و این مساله نیازمند گفت‌وگو و نه تحریم است.

این مسؤول عراقی درباره روابط دمشق و بغداد در حوزه مبارزه با تروریسم و عملیات مشترک این دو کشور گفت: تروریسم بزرگترین بیماری است که بشریت را تهدید می‌کند و این مساله دمشق و بغداد را نیز تهدید و تلاش کرده که روابط آنها را قطع کند. ما در برابر یک دشمن مشترک هستیم که در تاریخ بی‌سابقه است. عراق به دنبال مقابله با تروریسم است و راهکارهای جدیدی برای ممانعت از گسترش آن و درهم شکستن این پدیده وجود دارد.

وی درباره هماهنگی‌های موجود میان بغداد و کشورهای عربی نیز گفت: من هر بار در دیدار با مسؤولان سایر کشورها و تمامی محافل این مساله را مطرح می‌کنم.

جعفری درباره روابط بغداد – مسکو نیز گفت: روابط ما با هر کشوری براساس نزدیکی و یا فاصله جغرافیایی نیست. ما روابط خوبی با روسیه داریم و تلاش می‌کنیم از این روابط در راستای منافع مشترک دو کشور استفاده کنیم. ما به دنبال تقویت اقتصاد عراق و بهبود شرایط معیشتی مردم این کشور هستیم. امنیت ما در رای اولویت‌های ما قرار دارد و کشوری که از نظر امنیتی دچار مشکل شده در آینده نیز با وخامت شرایط اقتصادی و سیاسی مواجه خواهد شد.

این مسؤول عراقی درباره مساله سیاسی عراق و تشکیل دولت آتی گفت: کشور شاهد تولد دموکراسی است و وضعیت در داخل این کشور همچنان با مشکلاتی مواجه است اما این مشکلات مانع از روند برقراری دموکراسی نمی‌شود. ما امیدواریم که زمان تعیین روسای سه گانه عراق کوتاه شود.

وزیر امور خارجه عراق درباره روند بازسازی‌ها در این کشور نیز گفت: ما از جامعه جهانی خواستیم که به تعهدات خود در این زمینه عمل کند. عراق شاهد حضور تروریست‌هایی از ۱۴۲ کشور بود. اکنون نیز ما دست یاری خود را به سوی کشورهای جهان دراز کرده‌ایم. مبارزه با فسادی که تروریسم در عراق برجای گذاشته کم خطرتر از خود تروریسم نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.