یکی از مزیت‌های مهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کاربردی بودن آن است به همین دلیل درصد بسیار کمی از فارغ‌التحصیلانی که دوره‌های مهارتی را گذرانده‌اند، بیکار می‌مانند و در سریع‌ترین زمان ممکن جذب بازار کار می‌شوند. امروز توسعه کشور مستلزم تربیت نیروی انسانی ماهر است و فراگیری آموزش‌های مهارتی زمینه‌ساز خروج جوانان و جویندگان کار از بن بست بیکاری عنوان می‌شود.

سلیمان پاک سرشت ـ رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، اشتغال پایدار همراه با بهره‌وری را ضرورت امروز کشور دانسته و می‌گوید: امروز با کیفیت خاصی از بیکاری مواجهیم و بخش مهمی از جمعیت بیکار کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دربرمی‌گیرند. همین امر مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را ضرورتی گریزناپذیر کرده است.

به اعتقاد وی در شرایط فعلی که شاهد نرخ بیکاری بالای جوانان هستیم و فقدان مهارت در جامعه به چشم می‌خورد، اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دوچندان شده و سازمان فنی و حرفه‌ای نقش‌محوری در توسعه و نهادینه کردن این آموزش‌ها و تربیت نیروهای ماهر دارد.

معاون وزیر کار می‌افزاید: در شرایط کنونی از حیث مهارت‌آموزی در دوره خاصی قرار داریم و با توجه به اهمیت موضوع مهارت‌آموزی در دنیا، باید به سمت کسب مهارت حرکت کنیم تا در آینده جوانانی ماهر در عرصه‌های مختلف کسب‌وکار داشته باشیم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما در آخرین جلسه شورای عالی اشتغال بر ضرورت تطابق آموزش‌های مهارتی با سیاست‌های بازار تاکید کرد و گفت: امروز آموزش‌های مهارتی حلقه مفقوده است و متاسفانه جوانان و فارغ‌التحصیلان به‌دنبال پشت میزنشینی هستند.

وی آموزش‌های مهارتی را حلقه اتصال جوانان به بازار کار دانسته و حفظ اشتغال موجود و جلوگیری از ریزش نیروهای کار را مهمترین برنامه وزارت کار در شرایط تحریم عنوان کرده است.

محسنی بندپی با اشاره به لزوم ارائه آموزش‌های به روز، دارای جاذبه و نوآورانه معتقد است: باید آموزش‌های مهارتی در کشور از این ویژگی‌ها برخودار باشند چرا که اکنون به افرادی با مهارت های ویژه نیاز داریم.

به گفته وی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب طرح تکاپو و اشتغال، رسته‌هایی را که نیاز به آموزش مهارتی دارند، شناسایی کرده و سازمان آموزش فنی ـ حرفه‌ای نیز در این مسیر قرار گرفته است لذا باید مهارت‌آموزی در عرصه محیط واقعی کار منطبق با نیازهای موجود ایجاد شود.  

به گزارش ایسنا، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مهمترین کانون مهارتی و کاربردی کشور به شمار می‌رود که مرتبط با سازمان بین‌المللی کار (ILO) است و به عضویت رسمی سازمان جهانی آموزش‌های مهارتی (TVTO)  درآمده است. آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی یکی از مولفه‌های توسعه همه‌جانبه کشورها به شمار می‌رود که بر شاخص‌هایی همچون رشد اقتصادی، اشتغال، تورم، کاهش فقر و بیکاری وتوزیع عادلانه درآمد تاثیرگذار است.

امروز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات، فرهنگ و هنر  و بر اساس نیاز بازار در جهت دستیابی به اشتغال پایدار عرضه می‌شود. این امر بیانگر آن است که تنها به صرف داشتن دانش تئوریک نمی‌توان به شکل موثر و کارآمد در بازار کار عرض اندام کرد بلکه عبور از ناملایمات و دشواری‌های فضای کسب و کار مستلزم دیدن دوره‌های فنی، تخصصی، مهارتی و کسب توانایی‌های مورد نیاز است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.