به نوشته این روزنامه، آمارها نشان می دهد بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ جرقه خروج سپرده‌ها از شبکه بانکی و ورود آن به بازار سوداگری ارز را زد و به فاصله چند هفته نرخ دلار را به بالای ۴۰۰۰ تومان رساند که به یک روند دنباله‌دار تبدیل شد.

با تصمیم بعدی دولت و اعلام رقم ۴۲۰۰ تومان برای دلار و حذف صرافی ها از چرخه مبادلات ارز، موج توفانی گرانی دلار ادامه یافت و قیمت دلار از ۶۰۰۰ تومان هم عبور کرد. پس از آن بخشنامه های مکرر و متناقض دولت، موجب التهابات شدید در همه بازارها خصوصاً بازار ارز شد و دلار در اوایل تابستان به بالای ده هزار تومان رسید.

پیش از سیاست پولی ۱۱ شهریور ۹۶ که در معاونت اقتصادی بانک مرکزی طراحی شد اقتصاددانان و نشریات معتبر اقتصادی هشدار داده بودند که نباید در مسیر معکوس حرکت کرد؛ چرا که در زمان وجود تورم انباشته و افزایش انتظارات تورمی، معمولا نرخ سود بانکی را افزایش می‌دهند نه کاهش! اما این هشدارها با بی‌اعتنایی مواجه شد. هشدار مجدد کارشناسان پس از ظهور تدریجی آثار این تصمیم غلط، پاسخ توهین‌آمیز یکی از کارشناسان نزدیک به یکی از معاونان بانک مرکزی را به دنبال داشت!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.