امروز(سه‌شنبه) بازار ارز بازهم یکی از روزهای عجیب خود را پیش برده است. قیمت‌ها که تا عصر روز گذشته رو به رشد و تند پیش رفت، برای امروز صبح ریزشی بود؛ به طوری‌که دلار که از حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان تا اواخر دیروز فروش رفته بود، امروز هم کار خود را با ۱۶ هزار و ۱۰۰ شروع کرد، اما این روند پایدار نبود و برای ساعتی تا ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان ریزش داشت.

این روند در فاصله‌ای کوتاه متوقف و بار دیگر با رشدی سریع به ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید، این نرخ هم کمتر از یک ساعت دوام داشت و مجدد تا ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافت. یورو هم همین وضعیت را داشته است؛ به‌گونه‌ای که این ارز که روز گذشته از حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ تا ۱۹ هزار تومان قیمت خورده بود، امروز را با نرخی در حدود ۱۷ هزار و ۹۰۰ آغاز و تا ۱۹ هزار تومان نرخ‌گذار و معامله شده است، البته در این بین ریزش قیمت و برگشت هم برای آن ثبت شد. نوسان به حدی بود که صرافان برای ساعتی حتی معاملات را متوقف کرده بودند.

بررسی شرایط بازار از افزایش شدید تقاضا برای خرید حکایت دارد، این در حالی است که صرافان و دلالان می‌گویند "انتظار رشد قیمت در روزهای پیش‌رو و جو روانی که بر بازار حاکم است باعث شده تا مردم حتی بدون حضور برای دریافت ارز، پول آن را واریز کرده و فقط خرید کنند و در فرصتی دیگر بیایند و ارز خود را تحویل بگیرند. "

در این فضایی که تقاضا بالاست و از خانه‌دار تا سرمایه‌گذار برای خرید ارز به بازار آمده‌اند، فضایی برای سوء‌استفاده دلالان هم فراهم شده است. فعالان بازار در این باره می‌گویند "متاسفانه در کنار تمامی عواملی که بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در مواردی برخی دلالان گردش بازار را در دست می‌گیرند و به آن جهت می‌دهند، بخصوص اکنون که در شرایط خاص سیاسی قرار داریم با پراکنده کردن خبرهای منفی و مثبت و جودادن در گروه‌ها و کانال‌های ارزی در شبکه‌های اجتماعی، هیجان ایجاد کرده و مسیر معاملات را تغییر می‌دهند؛ به طوری که شاهدیم به یکباره بازار با هجوم برای خرید و گاهی برای فروش مواجه می‌شود که خود عامل نوسان تند قیمت خواهد بود. "

همچنین صرافان عنوان می‌کنند" نباید از معاملات فردایی و یا همان قمابازی این گروه‌ها غافل ماند، اینکه برای فردا بدون هیچ دریافت و پرداختی نرخ تعیین می‌کنند خود بازار را تحت الشعاع قرار داده و به ویژه افراد غیرحرفه‌ای را درگیر نوسان قیمت می‌کند در حالی که در این بین عمده آنچه می‌گذرد به نفع همین دلالان تمام می‌شود. "

این در شرایطی است که فعالان بازار ارز عدم کنترل و نظارت کافی بر بازار را یکی از مهمترین دلایل بهم ریختگی آن و اوضاع نامناسب فعلی می‌دانند و تاکید دارند تا زمانی که سیاست‌های فعلی ارزی برای بازار آزاد در حال اجراست نباید انتظاری غیر از شرایط موجود داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.