هفته جاری، مصاحبه ای از محمد سلطانی فر، معاون امور مطبوعات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رفع کمبود کاغذ روزنامه منتشر شد (اینجا)

در آن مصاحبه درباره پرونده واردات کاغذ توسط دو واردکننده، عنوان شده بود این دو شخص مجهول الهویه، ۲۴ میلیون یورو برای واردات دریافت کرده اند.

لازم به توضیح است پرونده واردات عنوان شده در مصاحبه، پیش از این و در تاریخ ۱۶ تیرماه امسال از سوی روزنامه شرق در گزارشی با عنوان "کوچه 22 میلیون یورویی" منتشر شده است.

در این گزارش عنوان شده: "اولی ۱۴ میلیون یورو ارز گرفته است و دومی ۸.۸ میلیون یورو. این ۲۲.۸ میلیون یورو، دریافتی دو شرکت واردکننده کاغذ، دو برابر مجموع ارز دریافتی ۲۰ شرکت دیگر واردکننده کاغذ است و البته یک تفاوت اساسی با آنها دارد؛ هیچ کس در بازار کاغذ کسانی را که دو برابر همه بازار، ارز برای واردات کاغذ روزنامه گرفته اند، نمی شناسد. ۲۲ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات بیش از ۳۰ هزار تُن کاغذ؛ کاغذی که خبری از آن نیست... هانا تجارت پرلیت و خدمات پشتیبانی صنعت ساحل پرشیا، دو شرکتی هستند که بیشترین ارز را برای واردات کاغذ روزنامه دریافت کرده اند... در اولی فردی به نام حمیدرضا جان محمدی، رئیس و عضو هیئت مدیره است و فردی به نام فرهاد بی طمع خمیران نایب رئیس و در دومی فرهاد بی طمع رئیس هیئت مدیره است و حمیدرضا جان محمدی، نایب مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره. "

در این گزارش عنوان شده که وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان عامل اصلی تحویل ارز به این اشخاص بوده است: "بانک مرکزی منکر ارتباط این افراد با بانک است. تلاش ما برای یافتن کسی که هویت این افراد را در بانک مرکزی شناسایی کند ناکام ماند و این بانک تاکید دارد تخصیص ارز فقط با اراده و دستور وزارت صنعت به واردکنندگان ممکن است و بانک مرکزی هیچ نقشی در تعیین ارزبگیران نداشته است."

همچنین پس از انتشار این گزارش و در تاریخ ۹ مردادماه امسال روزنامه شرق در گزارشی دیگری با عنوان "130 میلیون دلار فساد گلاسه ای" نوشته است"مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صمت، در صورت جلسه ای که رونوشت آن در اختیار ۱۵ شخص و مرجع مختلف قرار گرفته، وجود تخلفاتی در زمینه اظهار خلاف گمرکی تایید شده است."

در بخش دیگری از گزارش فوق عنوان شده: "نامه (دیگر) دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صمت خطاب به گمرک نشان می دهد شایعاتی که درباره واردات اجناسی به غیر از کاغذ گلاسه با سوءاستفاده از معافیت های گمرکی و مالیاتی و برخورداری از ارز مبادله ای وجود دارد، تا چه حد جدی و درست است... کاغذ و مقوای گلاسه وارد کشور نشده و به جای آن محصولات دیگری وارد شده که نه تنها معاف از مالیات نبوده اند و ارز مبادله ای هم نباید می گرفته اند بلکه تعرفه وارداتی بالایی هم داشته اند. این یعنی عده معدودی از واردکنندگان دانه درشت در این مدت میلیاردها تومان از حق بیت المال را به جیب زده اند."

از آن جایی که در متن مصاحبه اخیر با معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبر از "۲۴ میلیون یورو تخلف ارزی در واردات کاغذ" عنوان شده بود، توضیحا اعلام می دارد پرونده مزبور، همان مورد واردات کاغذ است که جزییات آن در تیرماه و مردادماه امسال توسط روزنامه شرق منتشر شده بود و پرونده جدیدی در این زمینه وجود ندارد.

لازم به ذکر است تکرار پرونده مزبور به دلیل بررسی علت کمبود اخیر کاغذ در بازار بوده و از سوی خبرنگار به عنوان پس زمینه خبر بیان شده است و محتوای اصلی مصاحبه با تاکید بر رفع موانع دسترسی به کاغذ مناسب با ارز دولتی از سوی معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته و وی از همراهی وزارت صمت در رفع مشکلات کاغذ مطبوعات گفته و اینکه تا قبل از ورود کمیته مخصوص پیگیری وضعیت کاغذ و هماهنگی با وزارت صمت در واردات کاغذ، مشکلاتی وجود داشت که اکنون رفع شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.