علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار "رامیل اسوب‌اُف" وزیر کشور جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: خوشبختانه روابط ایران و آذربایجان رو به توسعه است و سفر این هیئت از جمهوری آذربایجان به ایران حتما مؤثر خواهد بود.

وی افزود: ایران و جمهوری آذربایجان تنها همسایه نیستند، بلکه اشتراکات دینی و مسائل مشترک زیادی دارند، همچنین زمینه‌های همکاری در مسائل اقتصادی بین دو کشور وجود دارد.

رئیس قوه‌مقننه کشور با بیان اینکه ممکن است برخی بدخواهان به دنبال تخریب روابط ایران و جمهوری آذربایجان باشند، گفت: جمهوری اسلامی ایران استراتژی روشنی برای توسعه روابط با جمهوری آذربایجان در بلندمدت را دارد.

لاریجانی با بیان اینکه مسئله تروریسم نکته مهم منطقه است، اظهار داشت: تروریسم همه کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه ایران به عراق و سوریه برای سرکوب داعش و گروه‌های تروریستی کمک کرد، باید شناخت درستی از تحرک تروریست‌ها داشت، اظهار داشت: تروریسمی که اکنون با آن مواجه هستیم، مهاجرت می‌کند، تروریست‌ها در عراق و سوریه تحت فشار قرار گرفته‌اند و به مکان‌های دیگر می‌روند.

رئیس مجلس افزود: چند کشور در مسئله مبارزه با تروریسم مبهم کار می‌کنند، براساس اطلاعاتی که در اختیار داریم، آمریکا و برخی کشورهای منطقه کمک می‌کنند تا داعش در افغانستان فعال شود.

لاریجانی خطاب به وزیر کشور جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی عامل فتنه است، امنیت جمهوری آذربایجان دارای اهمیت بسیار زیادی برای ایران است و ما هر تجربه‌ای در زمینه مبارزه با تروریسم داشته باشیم، در اختیار جمهوری آذربایجان قرار می‌دهیم.

وی گفت: تبادل تجربیات در زمینه مبارزه با تروریسم بین وزرای کشور ایران و آذربایجان اقدام بسیار مناسبی است.

همچنین "رامیل اُسوب‌اُف" وزیر کشور جمهوری آذربایجان نیز در ابتدای دیدار با رئیس مجلس، اظهار داشت: تاکنون در سفر به تهران، دیدارهای بسیار خوبی با وزیر کشور و دیگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران داشته‌ام.

وی با بیان اینکه در سایه سیاست‌های "الهام علی‌اف" سرعت حرکت جمهوری آذربایجان در مسیر توسعه با سرعت طی می‌شود، اظهار داشت: مناسبات جمهوری آذربایجان با کشورهای دوست روز به روز در حال افزایش است.

وزیر کشور جمهوری آذربایجان افزود: روز گذشته دیدار بسیار خوبی با وزیر کشور ایران داشتم و در زمینه مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی گفت‌وگوهای خوبی داشتیم، در دیدار با وزیر کشور ایران بر مبادله تجربیات و اقدامات لازم جهت عملیات مشترک تأکید شد.

"رامیل اُسوب‌اُف" با بیان اینکه نکته مهم در زمینه همکاری‌های بین ایران و آذربایجان این است که جرائم سازمان‌یافته رو به افزایش است، گفت: نوع سنگین این جرائم، تروریسم است که مشکلات بزرگی را ایجاد می‌کند، همچنین مبارزه با قاچاق موادمخدر نیز صرفا با فعالیت یک کشور مهار نمی‌شود و ما می‌خواهیم همکاری‌های خود را روز به روز افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور آذربایجان بلافاصله پس از رخ دادن حادثه تروریستی در اهواز به دولت و ملت ایران تسلیت گفت، اظهار داشت: من نیز از طرف خود و همراهانم این حادثه تلخ را تسلیت می‌گویم و امیدوارم هیچ‌گاه در ایران چنین حوادثی رخ ندهد.

وزیر کشور جمهوری آذربایجان با بیان اینکه روابط پارلمانی گسترده‌ای بین دو کشور وجود دارد، افزود: سعی نمایندگان پارلمان آذربایجان بر این است که فعالیت گروه‌های دوستی بیشتر شود تا روابط پارلمانی بین دو کشور افزایش یابد.

"رامیل اُسوب‌اُف" گفت: بنیانگذار دوستی ایران و آذربایجان سیاستگذاری‌های مرحوم "حیدر علی‌اف" بود و این روابط تحت سیاست‌های "الهام علی‌اف" استمرار و دوام یافته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.