آسوشیتدپرس گزارش داد، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: ما قصد نداریم تا زمانی که نیروهای ایرانی خارج از مرزهای این کشور هستند شامل نیروهای نیابتی ایران و شبه‌نظامیان از سوریه خارج شویم.

آسوشیتدپرس در ادامه نوشت: این اظهارات در حالی بیان می‌شود که آمریکا در حال حاضر حدود ۲۲۰۰ نیرو در سوریه دارد و گفته می‌شود که همه آنها در حال مقابله با داعش در شرق سوریه هستند. اگرچه جان بولتون و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا می‌گویند که ایران تهدید استراتژیک بزرگتری است فرماندهان نظامی آمریکا تاکید می‌کنند که ایران تمرکز آنها نیست.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در پنتاگون بارها تاکید کرد که اظهارات بولتون تغییری در سیاست وزارت دفاع ایجاد نمی‌کند و پنتاگون و کاخ سفید درباره نقش نیروهای آمریکایی در سوریه اتفاق نظر دارند.

متیس در ادامه مدعی شد: به عنوان بخشی از این مشکل اساسی ما باید به موضوع ایران رسیدگی کنیم. هرجا که شما در خاورمیانه بی‌ثباتی می‌بینید رد پای ایران را پیدا می‌کنید. در حال حاضر نیروهای ما در سوریه تنها برای یک هدف حضور دارند و آن با اجازه سازمان ملل برای مقابله با داعش است.

وی همچنین گفت که حضور آمریکا در سوریه بر مبنای مذاکرات صلح تحت رهبری سازمان ملل است نه فعالیت‌های ایران.

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت ترامپ تلاش کرده است تا با همکاری روسیه نیروهای ایرانی را ملزم به خروج از سوریه کند. مسکو در یک عقب‌نشینی جدید پس از آنکه هفته گذشته یک هواپیمای روس در سوریه هدف قرار گرفت، اعلام کرده که قصد دارد سامانه دفاعی موشکی اس – ۳۰۰ را در اختیار دولت سوریه قرار دهد.

این حادثه سبب شد تا تنش‌هایی میان روسیه و اسرائیل ایجا شود. مسکو تل‌آویو را برای این اتفاق مقصر می‌داند.

به گزارش ایسنا، این ادعاهای تکراری و واهی در حالی مطرح می‌شود که ایران بارها تاکید کرده است در سوریه حضور نظامی ندارد و حضور ایران در این کشور به صورت مستشاری و بنا به درخواست دولت مشروع دمشق بوده است.

همچنین مقامات روس و رئیس‌جمهور سوریه تایید کرده‌اند که حضور ایران در سوریه تنها برای مقابله با تروریسم و به درخواست دمشق بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.