هفتمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور به ریاست محمدباقر نوبخت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و با حضور معاونان ، مدیران و کارشناسان مرتبط و نیز نمایندگانی از بخش خصوصی و سازمان‌های استانی در محل این سازمان برگزار شد.

نوبخت در مورد نقش و تأثیر شرکت‌های دولتی در مدیریت منابع و مصارف بودجه کشور اظهار داشت: بی‌تردیدسال ۱۳۹۸ سال بسیار حساس و سختی برای کشور خواهد بود و انتظار این است که با مدیریت شفاف و کارآمد، سازمان برنامه و بودجه کشور را در اداره بهتر کشور و منابع و مصارف یاری کنند.

وی افزود: انتظار ما این است که شرکت‌های دولتی بر اساس مسوولیت و وظایفی که دارند، مشخص کنند که چه مقدار از نظر منابع و مصارف می‌توانند در بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور سهیم باشند تا ما متناسب با آن بتوانیم هم در زمینه اصلاح ساختار شرکت‌های دولتی تصمیم شایسته‌ای بگیریم و هم از هدررفت منابع و مصارف اجتناب کنیم.

نوبخت در ادامه سخنان خود ضمن تأکید بر این نکته که در تمام جلسات ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور تشکل‌های بخش خصوصی حضوری فعال و قوی داشته باشند، بر ارتقای کارآیی و عملکرد شرکت‌های دولتی و نظارت قانونمند و قوی بر کار آنها تصریح کرد.

در این نشست همچنین مریم زینالی رییس مرکز توسعه سیستم‌ها و فناوری اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کشور، گزارشی از از سامانه جامع بودجه ارایه کرد و گفت: در این سامانه تمام فرآیندهای بودجه‌ریزی به صورت شفاف و روشن متناسب با وظایف و مأموریت‌های سازمان طراحی و تعبیه شده و هدف اصلی ما اجتناب از برخورد جزیره‌ای و تأکید بر یکپارچگی است.

وی افزود: در این سامانه ارتباط کاملی بین ستاد مرکزی سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان‌های استانی وجود دارد و تا حد امکان از بروز خطای انسانی پرهیز شده و دسترسی بی‌واسطه کاربران مرتبط با بودجه مهیا شده است.

به موجب این گزارش، در هفتمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، مژگان خانلو رییس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه کشور در گزارشی به تشریح روند کاری بودجه شرکت‌های دولتی پرداخت و گفت: شفاف‌سازی اعتبارات شرکت‌های دولتی،شفاف‌سازی اطلاعات کارکنان آنها و تأکید بر مدیریت هزینه‌ها اهم اموری است که در کارگروه شرکت‌های دولتی در این زمینه بررسی شده است.

در جلسه مذکور شرکت‌کنندگان بر وصول سود و مالیات دقیق و شفاف شرکت‌های دولتی و اصلاح اساسنامه و ساختار این شرکت‌ها و نیز انحلال شرکت‌های زیان‌ده پافشاری کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.