«هلگه براون» رئیس دفتر «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان از حزب دموکرات‌مسیحی (CDU) یکی از قدرتمند‌ترین چهره‌های سیاسی آلمان در دولت جدید این کشور است که نام وی کمتر شنیده شده است.

روزنامه آلمانی «هاندلزبلات» در گزارشی به گوشه‌ای از فعالیت‌های این چهره سیاسی آلمان پرداخته و از وی به عنوان فردی یاد کرده که می‌توان به او لقب دست راست مرکل را داد. اگر چه فعالیت‌های وی چندان رسانه‌ای نمی‌شوند اما در یک مورد می‌توان به حضور وی در جمع دانش‌آموزان در دبیرستانی در برلین اشاره کرد. براون حدود یک ساعت برای آنها درباره مسایل برجسته روز صحبت کرد؛ مواردی مانند برگزیت و آینده اروپا از جمله مسایلی بودند که بروان در صحبت‌های خود به آنها پرداخت.

وی در سخنرانی خود به دورانی اشاره کرد که مارک آلمان را به فرانک فرانسه تبدیل می‌کردند اما با صرفه‌جویی مبلغ کمی از آن را هزینه می‌کردند. ضمن اینکه در تبدیل دوباره فرانک‌ها به مارک،به میزان قابل توجهی از ارزش آنها کاسته می‌شد. او در سخنرانی خطاب به دانش‌آموزان گفت: «اروپا اکنون دیگر نگران موارد این‌چنینی نیست.» وی سپس قطعه موسیقی که دانش‌آموزان اجرا کردند را گوش کرد و با دانش‌آموزان عکس گرفت.

اما هلگه براون کیست؟ این سیاستمدار ۴۵ ساله روزانه ۱۵ تا ۱۶ ساعت کار می‌کند و زمان کمی برای سخنرانی در دبیرستان دارد با این حال چنین فرصتی را ایجاد کرده است. وی تنها عضو دولت آلمان است که در ارتباط نزدیک با مرکل قرار دارد. با این همه شاید عجیب باشد که بدانیم دیگر مقامات در دیگر وزارتخانه‌های آلمان چندان وی را نمی‌شناسند. اینکه او چطور توانسته است با وجود رابطه کاری نزدیک با ضخص صدراعظم چندان در انظار حاضر نشود، یکی از مسایلی است که همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. آنهم در شرایطی که وی از آغاز روی کار آمدن دولت جدید مرکل در به جای «پتر آلتمایر» عهده‌دار سمت رئیس دفتری مرکل شده است.

 «هلگه براون» رئیس دفتر «آنگلا مرکل»

حضور براون از جنبه دیگری هم جالب توجه است. وی متخصص بیهوشی است و چنین سابقه ای برای یک سیاستمدار که رئیس دفتر مرکل است، عادی نیست. همچنین توانایی وی در ساماندهی عملکرد دولت در جهت جاه‌طلبی‌هایش دیگر توانایی نادر براون محسوب می‌شود. در این میان یک نکته مشهود است آن این که دوران صدراعظمی مرکل رو به پایان است و اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا هلگه براون به جانشینی مرکل فکر می‌کند؟ در صورت تائید این فرضیه وی باید به چهره‌ای شناخته‌شده‌تر در اذهان عمومی تبدیل شود.

براون در سال 2002 به عنوان نماینده ایالت هسن وارد عرصه سیاست شد.وی در وزارت آموزش و پرورش هم سمت داشته است. مبنای فعالیت سیاسی وی در ایالت هسن است منطقه‌ای که وی به خوبی شناخته شده است. «آنته شوان» رئیس سابق وی در وزارت آموزش و پرورش چندان از او تعریف نمی‌کند اما می‌گوید که براون به بهترین شیوه‌ای که او دیده سازماندهی می‌کرد و توانایی او را در پرداختن به مسایل پیچیده ستودنی است.

یکی از ویژگی‌های جالب دیگر این مقام آلمانی این است که وی بسیار تمایل دارد که درباره علوم مختلف بخواند و فرقی ندارد که آن مطلب در یک نشریه علمی متداول در میان مردم چاپ شده باشد و یا مطالب پیچیده‌ای در زمینه فضانوردی و یا فیزیک هسته‌ای باشد؛ در هر حال وی به همه آنها علاقه دارد.

با این همه گزارش‌ها حاکی از این است که مرکل از همکاری با براون خرسند است و گفته: «مشخصه آقای براون موفقیت در کار و هدف خود و تلاش در این زمینه است که اشتباه نکند.» براون هم در مقابل گفته است: «هر آنچه من انجام می‌دهم تلاش می‌کنم که به درستی انجام دهم.»

البته همه هم از براون راضی نیستند. سران اقتصادی از فقدان پیشرفت در زمینه زیرساخت‌های دیجیتال و دریافت خدمات دولتی به صورت آن‌لاین راضی نیستند. به این ترتیب به نظر می‌رسد که دیدگاه‌های بلندپروازانه در زمینه موجود بودن مهمترین فرم‌های مدیریتی در وب‌سایت تا سال ۲۰۲۰، در دولت کنونی محقق نخواهند شد.

هاندلزبلات در پایان نوشت که البته همانطور که پیشتر هم اشاره شد، براون در ایالت هستن از موقعیت خوبی برخوردار است و چنین جایگاهی امیدواری فراوانی را در زمینه اینکه وی بتواند در دولت، جایگاه بالاتری را کسب کند، افزایش داده است و این امیدواری در حدی است که به نظر می‌رسد براون نه به ریاست ایالت و یا حدی سمتی بالا در پارلمان آلمان بلکه به نامزد شدن برای صدراعظمی آلمان فکر می‌کند. در این صورت وی باید در محافل عمومی حضور پر رنگ‌تری داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.