فرانس ۲۴ گزارش داد، در ماه نوامبر سال گذشته «ژان کلود آرنالت»، همسر «کاترین فروستنسون» عضو فرهنگستان سوئد و یکی از داوران انتخا برنده نوبل ادبیات، با شکایت ۱۸ زن به اتهام سوءاستفاده جنسی  و آزار و اذیت روبه‌رو شد. پس از انتشار این اخبار «کاترین فروستنسون» نیز از آکادمی نوبل کنار گذاشته شد. همچنین «سارا دنیوس» رئیس هیئت انتخاب آکادمی نوبل ادبیات در واکنش به این اتفاق‌ها استعفا کرد و ماجرای این رسوایی اخلاقی موجی از استعفاها را در  فرهنگستان سوئد به راه انداخت و  در نهایت موجب شد اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ لغو شود.

 روز دوشنبه و پس از پایان  دادگاه سه روز محاکمه «ژان کلود آرنالت»، دادگاه قرار بازداشت او را تا زمان اعلام رای در تاریخ اول اکتبر صادر کرد چرا که بنا به گفته دادستان احتمال فرار او به خارج از کشور وجود دارد. 

وکیل ««ژان کلود آرنالت» که خود از چهره‌های فرهنگی شناخته‌شده در سوئد است نیز اعلام کرده موکلش تمامی اتهامات را رد می‌کند و از این بابت بسیار شوکه شده است. 

«آرنالت» روابط نزدیک با فرهنگستان سوئد داشته است و یک کلوپ فرهنگی را در شهر استکهلم اداره می‌کرد که مکانی برای ملاقات نخبه‌های فرهنگی و سرشناس و نویسندگان جوان با ناشران و دیگر نویسندگان بود. 

فرهنگستان سوئد که با نام آکادمی سوئد نیز شناخته می‌شود از سال ۱۹۰۱ مسئولیت انتخاب برنده نوبل ادبیات را بر عهده دارد و امسال به سبب رسوایی اخیر و کاهش اعتماد عمومی به این نهاد ادبی، برای اولین بار در ۷۰ سال اخیر برنده نوبل ادبیات اعلام نمی‌شود و به جای آن در سال ۲۰۱۹ دو برنده در این شاخه معرفی خواهد شد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.