آناتولی گزارش داد، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در نیویورک در جمع ترک‌های مقیم آمریکا اعلام کرد: مبارزات ترکیه تا زمان پایان تهدیدات تروریستی و ریشه‌کن شدن جنگ‌های تروریستی ادامه خواهد یافت.

اردوغان افزود: ارتش ترکیه توانسته است مساحتی برابر با چهار هزار کیلومتر مربع را از نیروهای داعش و یگان‌هان مدافع خلق، به عنوان بخشی از عملیات شاخه زیتون پاکسازی کند.

وی ادامه داد: ما قرار است در شرق فرات نیز اقدامات مشابهی را انجام دهیم و مناطق امنی را برای مردم سوریه فراهم کنیم.

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به قدس گفت که این شهر را از متجاوزان، محافظت خواهد کرد.

اردوغان همچنین در مصاحبه با روزنامه کومرسانت روسیه درباره تحولات اخیر در سوریه گفت: اپوزیسیون میانه‌روی سوریه باید بخشی از راه‌حل سیاسی در ادلب باشد.

اردوغان اعلام کرد: از زمان آغاز مسئله ادلب، اولویت ترکیه غیرنظامیان است و بر همین اساس به دنبال تاسیس مناطق عاری از سلاح و حفاظت از گروه‌های اپوزیسیون میانه‌رو است.

وی افزود: ممکن است برخی کشورها دیدگاه‌های متفاوتی درباره اپوزیسیون میانه‌رو داشته باشند. اما ما فکر می‌کنیم اپوزیسیون میانه‌رو باید در روند سیاسی شرکت کنند.

وی ادامه داد: حضور اپوزیسیون باید بر اساس توافقات انجام شده در آستانه و ژنو انجام گیرد.

او در ادامه اظهاراتش گفت: ترکیه مخالف هر گونه تلاش برای زیر سوال بردن اپوزیسیون میانه روی سوریه و نشان دادن آنها به عنوان تروریست است. ترکیه در سالیان گذشته برای برقراری صلح در سوریه تلاش کرده‌ است و میلیون‌ها غیرنظامی به خانه‌هایشان علی رغم تبلیغات و روش‌های ارعاب توسط دولت دمشق بازگشته‌اند و ترکیه در این مسیر به غیرنظامیان کمک کرده است.

اردوغان در ادامه با اشاره به توافق انجام شده میان آنکارا و مسکو در سوچی برای ایجاد منطقه عاری از تسلیحات در ادلب گفت: نیروهای اپوزیسیون در مناطقشان باقی خواهند ماند و گروه‌های رادیکال توسط دو کشور اجازه ندارند که در این منطقه فعالیت کنند.

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش اعلام کرد: ترکیه اجازه نخواهد داد که گروه‌های تروریستی در مرزهایش با سوریه حضور داشته باشند. ترکیه بارها حسن نیت خود را ثابت کرده است اما هیچ گونه مصالحه و سازشی با سازمان‌های تروریستی نخواهیم داشت. سیاست ما تغییر نکرده است. ترکیه همواره به دنبال مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش است.

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: آنکارا همواره بر مبارزه با همه گروه‌های تروریستی به خصوص داعش تاکید کرده است. از سوی دیگر حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق باید به پایان برسد زیرا چنین اقداماتی توازن منطقه‌ای و صلح میان مردم منطقه را بر هم زده است. ما انتظار داریم که روسیه نیز از تلاش‌های ترکیه در مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله پ. ک.ک و یگان‌های مدافع خلق حمایت کند.

او در ادامه اظهاراتش درباره روابط آنکارا-مسکو گفت: گام‌های بسیاری برای ارتقای روابط فرهنگی و انساندوستانه برداشته شده است، همچنین دو کشور پروژه‌های مشترک در حوزه انرژی و سرمایه‌گذاری‌های دوطرفه دارد.

وی ادامه داد: من بر این باورم که مردم روسیه و ترکیه باید روابط نزدیک، صمیمی و عمیق با یکدیگر باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.