علی اکبر ولایتی در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش هفته دفاع مقدس در دانشگاه ازاد اسلامی در رابطه با تحریم‌های آمریکا که حوزه نفت و بانکی را شامل می‌شود و از آبان ماه اتفاق می‌افتد، گفت: امکان ندارد که فروش نفت ایران با فشار آمریکا و متحدانشان به صفر برسد. ایران تسلیم نمی‌شود شاید در اوایل مشکلاتی داشته باشیم،‌ اما با وجود کشورهایی مثل چین، روسیه و یا ترکیه و یا کشورهای دوست دیگر می‌توانیم این مشکل را حل کنیم.

وی گفت: در چارچوب دیپلماسی نگاه به شرق، می‌توان از سد تحریم‌ها گذشت و من آینده روشنی در این باره می‌بینم.

وی در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه ارزیابی‌تان از مذاکرات ایران و ۱+۴ و بیانیه مشترک شب گذشته در نیویورک اظهارکرد: اروپایی‌ها تاکنون سخن منفی نگفته‌اند و تا حدودی مثبت بوده‌اند، اما آنچه ما انتظار داریم این است که آنها به مرحله عمل برسند و درباره آمریکا نگران نباشند. وقتی ترامپ به اروپا رفت سعی کرد میان اروپاییان اختلاف ایجاد کند و گفت چرا از انگلیسی‌ها یاد نمی‌گیرید که از اتحادیه خارج شده است؛ او سعی دارد اتحادیه اروپا را به هم بزند اما این حرف‌ها دیگر گذشته است و دنیای آینده دنیای تک قطبی نیست و در آن کشورهایی از جمله چین، روسیه و قدرت‌های متوسط یا مجموعه کشورهای اسلامی و اتحادیه اروپا حضور خواهند داشت و یقین بدانید که جهان آینده جهان تک قطبی تحت سیطره آمریکا نخواهد بود.

ولایتی در رابطه با حمله تروریستی به رژه نظامی در اهواز اظهارکرد: ضمن اعلام همدردی خود با مردم کشورمان به ویژه مردم اهواز باید بگویم که جمهوری اسلامی ایران این قدرت را دارد که ریشه این گروه‌ها و افراد را بخشکاند. ما قبل از آنکه مسلمان باشیم انسان هستیم و کسانی که این کار را کردند حتی از انسانیت بویی نبرده‌اند. امام حسین (ع) خطاب به معارضینش در کربلا گفت، اگر دین ندارید، آزاده باشید و شما حتی این را هم ندارید چگونه می‌توانید کودک چهار ساله و مردم بی گناه را به قتل برسانید، شما انسان هم نیستید.

وی ادامه داد: ما، این افراد،‌ گروه‌ها و پشتیبانی‌هایشان را می‌شناسیم. آن‌ها هر وقت اقدامی هم می‌کنند نتیجه‌ای عکس برایشان دارد. آن‌ها از کشوری که سه سال است یمن را بمباران می‌کند، حمایت می‌گیرند و بی تردید نتیجه کار آن‌ها موثر نخواهد افتاد. عربستان با نوکری آمریکا و شکست‌هایی که در عراق و سوریه متحمل شد سعی دارد منطقه را و ایران را با این نوع حمایت‌ها به هم بریزد. اما جمهوری اسلامی مقتدرتر از آن است که آن‌ها می‌اندیشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.