نجاح محمد علی در القدس العربی نوشت: به گفته مسئولان محلی در اهواز، عربستان و دیگر دولتهای عربی، در پشت پرده آموزش این گروهک قرار دارند و این کشورها هستند که دائما به دنبال برهم زدن استقرار و آرامش مناطق حضور قومیتهای مختلف ایرانی، بویژه در خوزستان، سیستان و کردستان هستند.

این مسئولان در صحبتهای خود بر توئیت های دکتر عبدالخالق عبدالله، بعنوان مستشار ولی عهد در امارت ابوظبی، استناد می کنند که در آنها گفته بود:« حمله به هدفی نظامی در اهواز، یک اقدام تروریستی نیست. انتقال جنگ به عمق ایران، گزینه ای اعلام شده است و در مرحله اینده، افزایش خواهد یافت». به عقیده مسئولان ایرانی، این گونه اظهار نظرها دلیل واضحی برای دخالت دولتهای عربی در منطقه، در چارچوب نقشه جامعی است که سعودیها برای منفجر کردن امنیت منطقه ای رهبری می کنند.

در حالی که مسئولان امنیتی در اهواز از دستگیری بازمانده های اینگونه گروهکهای مورد حمایت عربستان سخن می گویند، کارشناسان به وجود اختلال های امنیتی در اهواز و استان خوزستان معترف هستند، چرا که در این منطقه تجارت سلاح تقریبا به شکل علنی صورت می گیرد.

به عقیده تحلیلگران، عربستان سعودی این عملیات را انجام داده و در عمل، گروهک جدایی طلب الاهوازیه آن را به عهده گرفته است. در واقع ادعای داعش در مورد بر عهده گرفتن مسئولیت این حمله، تنها برای گمراه کردن صورت گرفته است، بویژه آنکه شبکه فارسی زبانی که از سوی عربستان حمایت مالی می شود، این اقدام تروریستی را تایید کرده است.

می توان گفت این عملیات همچنین به ایرانی ها این امکان را می دهد تا سیطره امنیتی خود در اهواز را تقویت کنند، این در حالی است که درخواستهایی جدی در مورد توجه بیشتر مسئولان ایرانی به مناطق محروم در اهواز، مطرح می شود.

به سرعت پس از اعلام حمله در رسانه های سعودی، فعالان حقوقی ایرانی در شبکه های اجتماعی انتقادهای گسترده ای را متوجه رسانه های رسمی و اصلاح طلب ایران کرده و انها را به سستی در مقابله با حمله ای متهم کردند، که گفته می شود سعودیها علیه کشورشان به راه انداخته اند و به منزله اعلان جنگی با حمایت آمریکا و اسرائیل است.

این فعالان حقوقی از تهران خواستند معرکه را به جلسه شورای امنیت بکشانند، که قرار است حسن روحانی در آن حضور داشته باشد. به گفته ایشان، اسناد زیادی مبنی بر ارتباط سعودیها با گروهک اهوازی وجود دارد.

با توجه به اینکه سفیر انگلیس در بغداد از حصول توافقی بین ایران و آمریکا در مورد تشکیل دولت عراق خبر داده است، این مساله و توافق اخیر ادلب، طبعا برای سعودیها خوشایند نیست و آنها احساس می کنند که متحمل خسارت زیادی در سوریه شده اند. علاوه بر اینکه شانس زیادی برای موفقیت سیاستهای خود در عراق هم ندارند. به این ترتیب، ایا در ادامه شاهد مقابله ای تازه و در ابعادی وسیع، بین ایران و عربستان سعودی خواهیم بود؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.