ارزش پوند انگلیس برابر دلار آمریکا روز جمعه در پی مخالفت رهبران اروپا با طرح پیشنهادی برگزیت دولت «ترزا می»، کاهش ‌یافت. هر پوند انگلیس با ۰.۶۵ درصد کاهش برابر دلار آمریکا، یک دلار و ۳۱ سنت در بازار مبادلات ارزی معامله شد. 

دونالد توسک رئیس شورای اروپا دیروز در دومین روز از نشست رهبران اروپایی در شهر سالزبورگ اتریش هشدار داد که مذاکرات برای خروج انگلیس از این اتحادیه (موسوم به برگزیت) پیشرفت لازم را نداشته و فرصت برای رسیدن به توافق کوتاه است.

وی گفته است رهبران کشورهای اتحادیه اروپا بر این موضع توافق دارند که طرح پیشنهادی نخست ‌وزیر انگلیس، &#۳۹;به دلایل متعدد از جمله به خطر انداختن بازار واحد اروپا، جواب نخواهد داد.&#۳۹;

هم‌زمان، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در راستای صحبت‌های رئیس شورای اروپا، برنامه پیشنهادی انگلیس را به خاطر «عدم احترام به قواعد بازار واحد اروپا» غیرقابل‌قبول دانست و گفت: «اکنون زمان حقیقت فرا رسیده است. باید از هفته‌های آتی برای پیشرفت در مذاکرات استفاده کرد. ما در انتظار پیشنهاد‌های جدید انگلیس در ماه اکتبر خواهیم بود.»

رئیس‌جمهوری فرانسه افزود: «برگزیت نشان می‌دهد کسانی که می‌گویند آسان می‌توان بدون اروپا زندگی کرد، دروغ می‌گویند.»

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا هم گفته است &#۳۹;هنوز راه درازی باقی‌مانده است.&#۳۹;

بر اساس برنامه اعلام‌شده، انگلیس قصد دارد تا فروردین سال آینده رسماً از اتحادیه اروپا خارج شود و هر دو طرف تلاش می‌کنند تا حداکثر آبان ماه سال جاری درباره همکاری‌های تجاری در دوره پسا برگزیت توافق کنند. بااین‌حال آینده مرزی دو ایرلند و همکاری‌های تجاری در دوره پسا برگزیت ازجمله مسائلی است که دو طرف بر سر آن اختلاف‌نظر دارند.

درحالی‌که اتحادیه اروپا خواهان حاکمیت قوانین تجاری اروپایی در ایرلند شمالی است، اما انگلیس این مساله را به‌منزله الحاق این منطقه به خاک اتحادیه اروپا و تعرض به قلمرو خود تلقی می‌کند.

بااین‌وجود چندی پیش، «میشل بارنیه» مذاکره‌کننده برگزیت از سوی اتحادیه اروپا گفته بود که دست‌یابی به توافق با دولت انگلیس برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا، ظرف ۶تا ۸هفته آینده واقع‌بینانه است. اما موضع‌گیری تازه رئیس شورای اروپا، چشم اندازه عدم توافق میان دو طرف را تا حد زیادی افزایش داده است.

در همین پیوند، غول خودروسازی «بی.ام.دبلیو» سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که از ترس عدم دست‌یابی به توافق برگزیت، تصمیم گرفته است تا فعالیت یکی از کارخانه‌های تولیدی خود در این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

پیش ‌از این مایکل هاوز رئیس اجرایی انجمن تولیدکنندگان و معامله‌کنندگان خودرو انگلیس نیز هشدار داده بود که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سبب کاهش سرمایه‌گذاری در این حوزه شده و زمان برای جبران آن در حال از دست رفتن است. 

او تصریح کرد که مذاکره‌کنندگان برگزیت وظیفه‌دارند تا هرچه سریع‌تر با طرف اروپایی به توافق رسیده و ابهامات اقتصادی ناشی از برگزیت را برطرف کنند. هاوز به دولت انگلیس هشدار داد: &#۳۹;اگر نتوانیم از غبار ابهامات (برگزیت) به‌سلامت عبور کنیم، تلفات زیادی می‌دهیم.&#۳۹;

از سوی دیگر، رئیس صندوق بین‌المللی پول (IMF) دوشنبه گذشته در تازه‌ترین گزارش خود تصویر نگران‌کننده‌ای از پیامدهای منفی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ارائه و هشدار داد که برگزیت برای انگلیس ازهرجهت پرهزینه است.

&#۳۹;کریستین لاگارد&#۳۹; هشدار داد چنانچه انگلیس و اتحادیه اروپا به توافق برگزیت دست پیدا نکنند، لندن مجبور خواهد شد تا بر سر ۶۳ توافق تجاری با بروکسل مذاکره کند؛ به گفته او این کار دشوار و پرزحمتی خواهد بود.

لاگارد همچنین اضافه کرد که عدم دست‌یابی به توافق برگزیت، حجم اقتصاد انگلیس را کاهش خواهد داد و بعید است که توافق‌های تجاری دوره پسا برگزیت خسارت واردشده را جبران کند. 

تأثیر این تحولات در نرخ تورم ماه گذشته میلادی به روشنی مشهود است. دفتر آمار ملی انگلیس اعلام کرده است که شاخص نرخ مشتری ( CPI) در ماه اوت گذشته در این کشور، ۲.۷ درصد بوده است که این میزان بالاتر از حد انتظار کارشناسان می‌باشد.

در حالی که مقام های انگلیس پس از نشست سالزبورگ و مخالفت اروپا با طرح پیشنهادی لندن احساس حقارت می کنند، ناظران احتمال سقوط دولت «می» و برگزاری انتخابات پارلمانی را رد نمی‌کنند.

وزیر برگزیت انگلیس می گوید تلاش می کنیم تا در ادامه مذاکرات با اروپا بر اعصاب خود مسلط باشیم. نخست‌وزیر نیز تأکید دارد که طرح پیشنهادی دولت تنها راهکار جدی و معتبر به شمار می رود. 

او همچنین هشدار داده است که کشورش برای ترک اتحادیه اروپا بدون دستیابی آماده می‌شود.

با این حال اقتصاد انگلیس که به گفته رئیس بانک مرکزی این کشور تاکنون ۴۰ میلیارد پوند بر اثر رای مردم به خروج از اتحادیه اروپا خسارت دیده است، آبستن شوک بزرگتری قرار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.