دولت آلمان اعلام کرد که «هانس گئورگ ماسن» وزیر امنیت داخلی این کشور که متهم به حمایت از گروه های راست گرای افراطی است، از این سمت برکنار می شود.

ماسن اصالت یک ویدئو را که در آن گروه های راست افراطی در شهر کمنیتس در شرق آلمان به تعقیب و آزار مهاجران پرداخته بودند، زیر سوال برده است.

حزب سوسیال دمکرات آلمان که در ائتلاف با آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور است خواستار اخراج ماسن شده است؛ اما هورست زیهوفر رهبر حزب «اتحاد سوسیال مسیحی بایرن» به حمایت از وی پرداخت.

دولت آلمان در بیانیه ای اعلام کرد که به رغم حمایت زیهوفر، ماسن دیگر در سمت ریاست امنیت داخلی این کشور نخواهد بود.

دولت مرکل برای کسب رضایت همه احزاب، ضمن اخراج ماسن از سمت وزارت، پست پایین تری در همان وزارتخانه برای او در نظر گرفته است؛ اما این اقدام از سوی مخالفان به تلاشی برای حفظ آبروی ماسن تعبیر شد.

دولت مرکل به دلیل تصمیم برای پذیرش حدود یک میلیون مهاجر از خاورمیانه در سال ۲۰۱۵ مورد انتقاد بوده و حادثه شهر کمنیتس اختلافات درباره این موضوع را آشکارتر کرد.

به گزارش ایرنا، درگیری ها در شهر کمنیتس که در پی قتل یک شهروند آلمانی بروز کرد توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است. این شهر صحنه تظاهرات و درگیری بین دو طیف موافق و مخالف مهاجرت بوده است.

هزاران نفر در پاسخ به فراخوان مشترک حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» و جنبش خیابانی «پگیدا» بار دیگر به خیابان های این شهر سابقا کمونیست در شرق آلمان هجوم آوردند.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به راهپیمایی گروه‌های راست افراطی و تظاهرات مخالفان آنان در شهر کمنیتس، تاکید کرد که آلمانی ها باید برای دفاع از دموکراسی، نژادپرستی را کنار بگذارند.

ایالت ساکسونی آلمان از دیرباز دستخوش احساسات ضدمهاجرتی بوده و حزب آلترناتیو برای آلمان تقریبا یک چهارم آرا لازم در انتخابات پارلمانی سال گذشته (۲۰۱۷) را از این شهر کسب کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.