چاووش اوغلو روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: بر اساس توافق سوچی، روسیه تدابیر و اقدامات لازم را برای جلوگیری از حمله به ادلب اتخاذ خواهد کرد و مرزهای ادلب حفظ شده و تغییری در موقعیت آن ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: همچنین بر اساس توافق انجام شده منطقه ای به شعاع ۱۵-۲۰ کیلومتر از سلاح های سنگین پاکسازی خواهند شد و این منطقه به عنوان منطقه حائلی میان نیروهای ارتش سوریه و مخالفان مسلح خواهد بود.

چاووش اوغلو اظهار داشت: سلاح های سنگین از روز ۱۵ اکتبر(۲۳ مهرماه) از منطقه عاری از سلاح و از محل های سکونت غیرنظامیان خارج خواهند شد. 

وی اضافه کرد: علاوه بر این تا پایان سال جاری میلادی(۱۱ دیماه) دو آزادراه ام.۴ و ام.۵ سوریه که از نظر تجاری مهم است، برای تردد خودروها باز خواهد شد.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت: بر اساس مذاکرات آستانه قرار بود چهار منطقه عاری از درگیری ایجاد شود که سه منطقه تا کنون با درگیری به کنترل ارتش سوریه در آمده و از آن مناطق تنها ادلب باقی مانده است ولی برای خودداری از درگیری در آنجا با جمعیت ۳.۵ میلیون نفری، مذاکرات نزدیک و مستمری با ایران و روسیه برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان انجام دادیم که به توافق روز گذشته منجر شد.

به گزارش ایرنا، کمتر از دو هفته پیش، سران ایران، روسیه و ترکیه در نشست سه جانبه خود در تهران در خصوص سوریه و ادلب گفت و گو کردند اما رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بر سر حمله نظامی ارتش سوریه به پشتوانه متحدان خود به ادلب مخالف بود و خواستار دادن فرصت به افرادی شد که از نگاه دولت قانونی سوریه و متحدان آن تروریست های تکفیری هستند و ترکیه برخی از آنان را مخالفان میانه رو می خواند.

از این رو اردوغان روز گذشته با ولادیمیر پوتین همتای روسی در سوچی دیدار و در این سفر تلاش کرد تا موافقت رییس جمهوری روسیه را در توقف حمله به شهر ادلب به عنوان آخرین پایگاه مهم تروریست ها در سوریه جلب کند.

پس از پایان نشست، پوتین از توافق با ترکیه خبر داد و اعلام کرد که تصمیم گرفتیم تا روز ۱۵ ماه اکتبر (۲۳ مهر) در امتداد خطوط حائل بین معارضان مسلح سوری و ارتش سوریه (در ادلب) محدوده غیرنظامی به عمق ۱۵-۲۰ کیلومتر ایجاد کنیم و این محدوده را واحدهای گشت سیار ارتش ترکیه و پلیس نظامی روسیه کنترل خواهند کرد. 

تصمیمی که نشان می دهد فعلا، ترکیه توانسته مانع از تلاش روسیه برای پایان دادن به کار تروریست ها از طریق نظامی در آخرین نقطه حضور آنان در سوریه و نزدیک مرزهای ترکیه شود.

گشت مشترک نظامی نیز گواهی بر این مدعا است که فعلا ترکیه حضور خود در شمال سوریه را حفظ خواهد کرد.

پوتین در نشست خبری پس از این دیدار تداوم مذاکرات آستانه با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه و امکان جستجوی راه حل های سیاسی پایدار در ژنو تحت نظارت سازمان ملل را مهم خواند.

اردوغان هم با تاکید بر اینکه روسیه و ترکیه با هماهنگی در مناطق تعیین شده به گشت زنی خواهند پرداخت، افزود که دو طرف موافقت کردند که تمام گروه های تندرو در این منطقه باید حذف شوند. 

دیدار دیروز سران روسیه و ترکیه گویای این واقعیت است که دو کشور تلاش دارند به همکاری های خود در مبارزه با تروریسم با وجود اختلاف دیدگاه همچنان ادامه دهند و ترکیه در حال حاضر توانسته مانع اقدام نظامی روسیه در ادلب شود.

دمشق هر چند که از توافق روز گذشته درباره ادلب استقبال کرده ولی این استان با ادامه رایزنی های سیاسی به زودی از وجود تروریست ها پاک خواهد شد.

در فرایند اجرای توافق سوچی، چگونگی برخورد با تروریست ها از طرف روسیه و ترکیه و نیز نقش دولت سوریه که همواره خواهان خروج ترکیه و تروریست ها از خاک خود بوده، در نحوه رفع اشغال شهر ادلب تعیین کننده خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.