توافق بزرگ کردها و اسد

خبرگزاری رووداو، از شیخ بلو، از رهبران حزب یگان دموکرات کرد نقل کرد: ارتش سوریه وارد عفرین می‌شود. وی گفت که هدف از ورود ارتش سوریه به عفرین حفاظت از این شهر و دفاع از آن است. پیش‌تر مشاور رسانه‌ای یگان‌های مدافع خلق کرد عفرین در روز شنبه در مصاحبه با رووداو گفت: مذاکرات میان کردها و دمشق پیرامون عفرین ادامه دارد و ما نتایج آن را درصورت دستیابی به توافقی اعلام می‌کنیم. وی درمورد گزینه‌های مطرح در این مذاکرات گفت: ما تمامی گزینه‌ها جز اشغال‌گری ترکیه را می‌پذیریم. ترکیه به‌صورت نظامی شکست خورده است و از بحرانی رنج می‌برد که این مساله ترکیه را واداشته است تا زیرساخت‌ها در عفرین را هدف قرار دهد. ترکیه ۲۰ ژانویه گذشته عملیات نظامی را در عفرین در شمال غرب سوریه آغاز کرد. در این شرایط معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که این کشور با عملیات ترکیه در شمال سوریه مقابله خواهد کرد. فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه گفت: ما علیه حضور ترکیه در شمال کشور و تجاوزش به ساکنان عفرین و مناطق دیگر اقدام خواهیم کرد. ارتش سوریه از تمامی خاک کشور دفاع خواهد کرد. وی افزود: ما از کردها و اعراب و تمامی مردم سوریه می‌خواهیم برای مقابله با این تجاوز متحد باشند. از سوی دیگر آنکارا تهدید کرده که در صورت ورود نیروهای دولتی به عفرین آنها را هدف قرار خواهد داد. سخنگوی دولت ترکیه هشدار داده که تصمیم دمشق برای اعزام یگان‌های نظامی یا اتخاذ اقداماتی از این قبیل به فجایع بزرگی برای این منطقه منجر خواهد شد. همزمان چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفته است: اگر دمشق برای پاکسازی منطقه از حزب کارگران کردستان و حزب اتحاد دموکراتیک وارد عفرین شود، مشکلی وجود ندارد اما اگر برای حمایت از یگان‌های مدافع خلق کرد به منطقه آمده باشد، در این صورت هیچ مساله و هیچ کسی نمی‌تواند سربازان ترکیه را متوقف کند.

برخی می‌گویند که روسیه در توافق موجود بین ارتش سوریه و کردها نقش داشته است. با این حال معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، مسکو در مذاکرات اخیر میان دمشق و کردهای سوریه درباره منبج شرکت نکرد. میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه نشست بین‌المللی والدای در مسکو با تاکید بر عدم مشارکت کشورش در مذاکرات اخیر میان دمشق و کردهای سوریه درباره منبج، گفت: بعید نیست که عفرین به‌عنوان پنجمین منطقه کاهش تنش در مذاکرات آتی در آستانه مطرح شود. وی همه طرف‌ها را نیز به خویشتن داری و احترام به اصل تمامیت ارضی سوریه دعوت کرد.

بوگدانف در ادامه تاکید کرد: مسکو نمی‌پذیرد که هیچ‌گونه نیروی نظامی خارجی در سوریه بدون تصویب قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت یا بدون ارائه درخواستی از سوی دمشق حضور داشته باشد. پیش‌تر برخی منابع رسمی در سوریه اعلام کردند که نیروهای مردمی سوریه وابسته به دمشق وارد اطراف منطقه عفرین در شمال سوریه می‌شوند تا از کردها در مقابله با عملیات «شاخه زیتون» ترکیه در این منطقه حمایت کنند. به‌نظر می‌رسد معادلات موجود در دمشق با ورود نیروهای ارتش سوریه به هم ریخته است. نیروهای کرد که از پشتیبانی آمریکا برخوردار هستند از ارتش سوریه خواسته‌اند تا برای حمایت از آنها وارد منطقه عفرین شود. با این وجود شورای دموکراتیک سوریه اعلام کرده است کردها حتی با وجود ورود نیروهای دولت سوریه به منطقه عفرین در حومه حلب همچنان به حکومت غیرمتمرکز پایبند است. به گزارش اسپوتنیک، ریاض درار، رئیس مشترک شورای دموکراتیک سوریه اظهار کرد: مساله توافق‌های سیاسی و اداری میان کردها و دولت سوریه مطرح نیست و دمشق می‌داند که کردها جدا از باقی مخالفان هستند و هرگز اجازه نخواهند داد که دمشق در امور مدنی و اداری عفرین ورود کند و آنها همچنان به دولت غیرمتمرکز پایبند هستند. در این شرایط اما در آخرین لحظات تنظیم گزارش اسکای‌نیوز به نقل از اردوغان خبر داد که حضور ارتش سوریه در عفرین متوقف شده است. رئیس‌جمهوری ترکیه گفته است: ظرف روزهای آتی نیروهای ترکیه‌ای عفرین را محاصره می‌کنند. او تصریح کرد: تماس‌های ما با روسای‌جمهور روسیه و ایران مانع از استقرار نیروهای سوری در عفرین شد.