محمدرضا باهنر در سلسله نشست‌های علمی تخصصی «جمهوری اسلامی  سرمایه‌ها و چالش‌ها» با اشاره به بیانات اخیر رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری گفت: من از صحبت‌های ایشان دو نکته مهم را برداشت کردم اول اینکه هیچ کسی حق ندارد پشت دولت را خالی کند. دولت امروز در میدان است و باید پشتوانه داشته باشد.

وی با بیان اینکه پشتوانه دولت باید گروه‌ها، جناح‌ها، احزاب، پژوهشگران و نخبگان و همه باشند، گفت: نکته دیگر کار موازی با دولت نباید انجام گیرد که البته بعضی‌ها کار موازی را به ستاد اجرایی فرمان امام تعبیر کردند و بعضی‌ها می‌گفتن الان زمان عادی نیست و باید وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.

باهنر با اشاره به اینکه بعضی‌ها روی این طبل می‌کوبیدند که شورای انقلاب و چیزهای دیگر می‌خواهیم، گفت: اصلا این خبرها نیست و مشکلی در این کشور وجود ندارد.

وی در ادامه به افزایش تورم و مسایل سیاسی و اقتصادی در دوره دوم ریاست جمهوری بعضی رییس‌جمهورها اشاره کرد و افزود: در دوره دوم مرحوم آیت الله هاشمی در سال ۷۴ رکورد ۴۹.۵ درصدی تورم را زدیم. در دوره اول خاتمی بحث‌ها عمدتا سیاسی بود، قتل‌های زنجیره‌ای و این مسائل مطرح بود ولی در دوره دوم ایشان مقداری کارهای اقتصادی رونق پیدا کرد و تورم کمتری داشتیم.

باهنر اضافه کرد: در دوره دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد دلار ۱۲۰۰ تومانی شد ۳۵۰۰ تومان و دوره دوم دولت روحانی هم دلار ۳۵۰۰ تومانی شد ۱۱ هزارتومان، یعنی این ژن ترکیدن تورم در اقتصاد ما مثل یک ژن ماندگار شده است، بنابراین از این جهت خیلی فرقی نمی‌کند احمدی نژاد یا روحانی و یا هاشمی رئیس‌جمهور باشند البته به این معنا نیست که قصور و غفلت نکردیم.

وی تاکید کرد: بسیاری از مشکلات کشور در داخل قابل حل است، مشروط بر اینکه تصمیمات مدبرانه و شجاعانه در کشور وجود داشته باشد و بعضی از ما خصولتی‌ها و دولتی‌ها مثل بختک روی بنگاه‌های اختصاصی نیفتیم و آنها را رها کنیم و بگذاریم مردم هم به میدان بیایند.

باهنر یادآور شد: من نگرانم که رکورد ٤٩/٥ درصد تورم دولت مرحوم آیت الله هاشمی را بزنیم البته امیدوارم این اتفاق نیفتد و این رکورد بنام آقای هاشمی بماند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه سال گذشته تقریبا ۱۰۰ هزار سرمایه بین ۵ میلیون تا ۵۰۰ میلیون در کشور آزاد شد، گفت: مردم پول خود را در صندوق‌های مالی و اعتباری پس‌انداز کرده بودند اما بعضی از این صندوق‌ها از روی ناکارآمدی و بعضی‌ها به خاطر سوءاستفاده ورشکسته شدند.

باهنر خاطرنشان کرد: معتقدم دولتمردان اگر مستقیم و یا غیر مستقیم برای حل مشکلات اقتصادی کشور دنبال راه‌حل سیاسی هستند راه را اشتباه رفته‌اند، مشکلات اقتصادی ما امروز راه حل اقتصادی دارد؛ چراکه ما ظرفیت‌ها و نیروهای توانمند در اختیار داریم. باید چرخ‌های اقتصاد کشور روغن کاری شود تا اصطکاک‌ها کم شود، سینه‌ها باز شود یعنی اگر کار آفرین مراجعه کرد کارش را زود انجام دهیم .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.