هیل گزارش داد، در بخشی از این گفت وگو که روز شنبه روی آنتن شبکه «سی بی اس» رفت، سوالی درخصوص احتمال نامزدی وی در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا مطرح شد و کری بدون رد این احتمال، گفت که در حال حاضر تمرکزم بر تداوم فعالیت سیاسی برای حراست از دستاورد‌های خود در دوران وزارت خارجه، از جمله برجام و توافقنامه آب و هوایی پاریس است.

وی گفت: آنچه اکنون باید انجام دهیم، تمرکز بر انتخابات ۲۰۱۸ (کنگره) است. ما باید اعتماد کشور را بار دیگر جلب کنیم و آن را در مسیر بهتری قرار دهیم.

کری ادامه داد: آمریکا و جهان دوران بحرانی را سپری می‌کنند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۴ که در آن مغلوب «جرج بوش» رئیس جمهوری وقت شده بود، اتهام‌های اخلاقی علیه معاون خود «جان اواردز» را در نتیجه انتخابات موثر دانست.

ساز و کار انتخابات آمریکا بدین صورت است که ۵۳۸ گزینشگر (Elector) که گروهی موسوم به مجمع گزینشگران یا الکترال کالج (Electoral College) را تشکیل می‌دهند، مطابق با قانون اساسی یک نقش واسط را در انتخاب رئیس جمهوری ایفا می‌کنند.

در پایان انتخابات و پس از پایان شمارش آرا، گزینشگران هر ایالت با توجه به نامزد محبوب در آن ایالت، رای خود را به صندوق می‌اندازند و هر نامزدی که موفق به کسب ۲۷۰ رای الکترال شود، رئیس جمهوری بعدی آمریکا خواهد بود.

کری در انتخابات ۲۰۰۴ به عنوان نامزد حزب دمکرات انتخاب شد؛ اما با پیروزی در تنها ۲۰ ایالت و کسب ۲۵۱ رای الکترال، از راهیابی به کاخ سفید بازماند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.