رویترز گزارش داد، این تصمیم که به شدت انتظار آن می‌رفت، نگرانی‌ها را درخصوص بلاتکلیف‌ترین انتخابات برزیل در چندین دهه گذشته از بین می‌برد، اگرچه وکلای لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا،‌ رئیس‌جمهور سابق و محبوس برزیل اعلام کرده‌اند که در دادگاه عالی این کشور درخواست تجدیدنظر خواهند داد.

اوگ فرناندز، قاضی این دادگاه در حکمی که درخصوص واجد شرایط نبودن لولا داسیلوا صادر کرد، گفت: در حال حاضر چیزی که بسیار مهم است برابری تمامی شهروندان در مقابل قانون و قانون اساسی است.

قاضی آدمار گونزاگا که به عنوان یکی از وکلای دیلما روسف، جانشین لولا داسیلوا در انتخابات سال ۲۰۱۰ میلادی فعالیت کرده نیز در این تصمیم مهم که با شش رای موافق و یک رای مخالف تصویب شد، نقش بسزایی داشت و باعث شد تا ممنوعیت این چهره چپ‌گرا از انتخابات ریاست جمهوری آتی قطعی شود.

لولا داسیلوا محبوب‌ترین سیاستمدار برزیل، به خاطر محکومیت فسادش در حال سپری کردن یک حبس ۱۲ ساله است. حزب کارگران وی نام لولا داسیلوا را به عنوان نامزد حزبشان در انتخابات ریاست جمهوری ۷ اکتبر (۱۵ مهر) ثبت کرده‌اند و تاکید داشتند که لولا داسیلوا بی‌گناه است.

لولا داسیلوا تحت قانون " نامزدهای انتخاباتی پاک" برزیل برای شرکت در این انتخابات واجد شرایط نیست چراکه این قانون نامزدها را که محکومیت دارند از شرکت در انتخابات منع می‌کند.

براساس نظرسنجی "دیتا فولها"، علی رغم این محکومیت در چندین پرونده فساد علیه لولا داسیلوا وی با اختلاف بسیاری یعنی کسب ۳۹ درصد حمایت رای دهندگان در این نظرسنجی‌ها از دیگر نامزدها پیشتاز است. جیر بولسونارو، نامزد حزب جناح راست افراطی که نزدیک‌ترین رقیب وی محسوب می‌شود ۱۹ درصد از حمایت رای دهندگان را برخوردار است.

تبلیغات حزب کارگران که در آن از مردم برزیل می‌خواهند به لولا داسیلوا رای دهند از روز جمعه در رسانه‌های اجتماعی پخش شده است و قرار است از امروز (شنبه) مصادف با آخرین روز از کمپین انتخاباتی سی و پنج روزه در تلویزیون پخش شود.

فرناندو حداد، یکی دیگر از نامزدهای حزب کارگران انتظار می‌رود با امید به ارث بردن آراء لولا داسیلوا در این انتخابات شرکت کند.

این حزب تا ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) فرصت دارد تا نام نامزدهای خود را در انتخابات تغییر دهد اگرچه دادگاه ۱۰ روز به آنها برای تغییر فهرست نامزدهایشان فرصت داده است.

این دادگاه همچنین تا زمانی که نام لولا داسیلوا به طور کامل از فهرست نامزدهای حزب کارگران حذف شود و جایگزین وی معرفی شود، لولا داسیلوا را از ظاهر شدن در کمپین تبلیغات تلویزیونی و ویدئویی حزب کارگران منع کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.