«ولادیمیر پوتین» روز چهارشنبه در یک پیام تلویزیونی خطاب به مردم روسیه که از شبکه های سراسری این کشور از جمله روسیه ۲۴بطور مستقیم پخش شد، تغییرات در ساختار بازنشستگی روسیه را اجتناب ناپذیر و ضروری خواند. 

وی پیش بینی کرد که احزاب مخالف دولت از مساله افزایش سن بازنشستگی برای تبلیغات استفاده می کنند. 

پوتین با اشاره به کاهش شمار جمعیت فعال روسیه که مالیات می پردازند آن را مساله ای برای سیستم بازنشستگی و کاهش درآمد این نظام بیان کرد. 

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد که اگر از هم اکنون تغییرات در ساختار بازنشستگی صورت نگیرد روسیه در هفت تا ۱۰ سال آینده در پرداخت مستمری بازنشستگان دچار مشکل خواهد شد. 

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه روزانه ۲۰ میلیارد روبل (۳۰۰ میلیون دلار) از صندوق بازنشستگی روسیه، مستمری افراد بازنشسته پرداخت می شود، اظهار کرد: حتی اگر ساختمان باشکوه این سازمان در مسکو و مراکز تابعه آن در شهرهای روسیه فروخته شود فقط کفاف پرداخت شش روز مستمری بگیران را خواهد کرد. 

وی ادامه داد: اگر از شرکت های نفتی نیز که با افزایش بهای نفت در بازار جهانی درآمدهای اضافی به دست آورده اند مالیات بیشتر بگیریم، باز هم توان پرداخت مستمری دو ماه مستمری بگیران را خواهیم داشت. 

رئیس جمهوری روسیه وابسته کردن پرداخت مستمری بازنشستگان به چنین مکانیسمی را با توجه به نوسانات بهای نفت دربازار جهانی اشتباه و طرح افزایش سن بازنشستگی را اجتناب ناپذیر خواند. 

پوتین در همین حال با افزایش سن بازنشستگی زنان تا سن ۶۳ سالگی که در لایحه قانونی دوما پیش بینی شده بود، مخالفت کرد و افزود: سن بازنشستگی مردان باید از ۶۰ به ۶۵ سال و زنان از ۵۵ به ۶۰ سال افزایش یابد. 

وی همچنین خواستار تغییر شرایط برای خانواده هایی شد که چند فرزند دارند و با اشاره به نقش برجسته زنان در خانواده از جمله تربیت فرزندان خاطرنشان کرد: زنان دارای سه فرزند یک سال زودتر از سن قانونی و دارای چهار فرزند دو سال زودتر از سن ۶۰ سالگی می توانند بازنشست شوند. 

پوتین همچنین بر لزوم ارایه تسهیلات به ساکنان مناطق سردسیر در شمال روسیه نیز اشاره کرد و از مردم روسیه خواست این وضعیت را درک و از تغییرات در ساختار بازنشستگی این کشور حمایت کنند. 

به گزارش ایرنا، مساله افزایش سن بازنشستگی که دومای روسیه لایحه آن را تصویب کرده است، در شرایط کنونی از مهم ترین مسائل مورد بحث در روسیه محسوب می شود. 

در ماه های اخیر در مسکو و چند شهر دیگر روسیه اجتماعاتی در مخالفت با افزایش سن بازنشستگی برگزار شده بود. 

چندی پیش «آلکسی ناوالنی» سرشناس ترین رهبر اپوزیسیون در روسیه از مردم این کشور خواسته بود که روز نهم ماه سپتامبر (۱۸ شهریور) در زمان برگزاری انتخابات استانداران و شهرداران مناطق مختلف روسیه در مسکو دست به تجمع اعتراضی علیه قانون جدید بازنشستگی بزنند که دستگیر شد و براساس گزارش رسانه های روسیه تا یک ماه در بازداشت خواهد بود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.