نگرانی‌ها از این است که گروه‌های تروریستی از بازداشتی‌ها برای سناریوی حمله شیمیایی جدید خود استفاده کنند.

به گزارش المیادین، گروه تروریستی جبهه النصره و گروه‌های شورشی دیگر با اتهام‌های مختلفی کمپین بازداشت‌های غیرنظامیان استان ادلب در شمال سوریه را اجرایی کرده است؛ مساله‌ای که نگرانی اهالی این استان را درباره احتمال استفاده از این بازداشتی‌ها و کودکان ربوده شده در سناریوی حمله شیمیایی به همراه دارد.

گروه‌های تروریستی برای انجام حمله شیمیایی با استفاده از غیرنظامیان آماده می‌شوند تا پس از حمله، ارتش سوریه را به استفاده از این سلاح متهم کنند.

منابع آگاه تاکید کردند: تعداد بازداشتی‌های غیرنظامی این گروه‌های تروریستی به بیش از ۱۰۰۰ تن می‌رسد و این کمپین بازداشتی‌ها همچنان ادامه دارد.

به گفته این منابع، تاکنون در منطقه ادلب ده‌ها مورد از سرقت کودکان ثبت شده که آخرین آنها سرقت سه کودک از یک خانواده در حومه غربی حلب و کودکان دیگر در روستای زربه و اردوگاه‌های آوارگان در القاح و در مرزهای مشترک با ترکیه است. طبق اعلام این منابع، روند سرقت کودکان در ۱۰ روز اخیر افزایش یافته است.

در ماه مارس رسانه‌های روسیه به نقل از ارتش سوریه اعلام کردند که کارگاه تولید سلاح شیمیایی شورشیان در غوطه شرقی را شناسایی کردند. این کارگاه در روستای افتریس واقع در غوطه شرقی شناسایی شده و در آن تجهیزاتی برای متهم کردن ارتش سوریه به آغاز حملات شیمیایی در غوطه شرقی کشف شد.

رئیس کمیته هیات بین‌المللی آشتی در سپتامبر ۲۰۱۳ اعلام کرده بود، کودکان ربوده شده از استان لاذقیه در غرب سوریه قربانیان سناریوی حمله شیمیایی در منطقه غوطه واقع در نزدیکی دمشق هستند.

همزمان با این امر، وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه بار دیگر نسبت به حمله دوباره غرب به سوریه هشدار داد و از وجود کارشناسان بیگانه در ادلب با هدف انجام حملات شیمیایی به بهانه حمله به این کشور خبر داد.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: اشخاصی در لباس کلاه سفیدها پس از انجام حمله شیمیایی فیلمی ساختگی را برای رسانه‌های انگلیس تهیه خواهند کرد.

وی گفت، این حمله شیمیایی قرار است در منطقه‌ای به نام "کفر زیتا" واقع در شمال غرب سوریه انجام شود و ساکنان شمال ادلب برای مشارکت در این حمله احضار خواهند شد.

کوناشنکوف با بیان اینکه گروهی از شورشیان توسط شرکت انگلیسی "اولیو گروپ" به منظور اجرای عملیات خیالی "نجات" آموزش دیدند، ادامه داد: این آموزش در موقعیت‌های مشابه با سلاح‌های شیمیایی در منطقه جسر الشغور به رهبری گروه کلاه سفیدها انجام شد و قرار است در این آموزش نیروهای سازمان اطلاعات انگلیس هم مشارکت داشته باشند.

وی روز شنبه هم اعلام کرده بود، گروه تروریستی جبهه النصره برای تحریک دولت سوریه با استفاده از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان ادلب خود را آماده می‌کند و اطلاعاتی در دست است مبنی بر اینکه سازمان اطلاعات انگلیس برای آماده کردن این عملیات به بهانه حمله جدید آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه مشارکت می‌کنند.

 

 

کودک شیمیایی در سوریه

 

 

از سوی دیگر شورای اتحادیه روسیه اعلام کرد: نیروی دفاعی سوری – سوری باید با سومین حمله احتمالی غرب مقابله کنند.

منابع داخلی ادلب هم اعلام کردند، نیروهای کلاه سفیدها هشت بشکه کلر از مرزهای ترکیه وارد کردند و همزمان با این امر اعلام آماده باش کرده و نیروهای ذخیره خود را از مناطق مختلف به این استان فراخواندند.

آمریکا و هم‌پیمانان آن ماه آوریل با حدود ۱۱۰ موشک سوریه را مورد هدف قرار دادند که نیروی هوایی این کشور اکثر آنها را رهگیری کرد.

از سوی دیگر اخیرا معلوم شد که اسرائیل با گروه کلاه سفیدها همکاری علنی دارد تا جایی که شبکه ۱۰ این رژیم گزارش داد، یک سازمان اسرائیلی با این گروه همکاری داشته و برای انجام عملیات نجات آنها را آموزش داده است.

پیشتر ارتش اسرائیل در یک بیانیه رسمی از انتقال ۸۰۰ نیروی کلاه سفیدها از سوریه به اراضی اشغالی و از آنجا به کشور سوم خبر داد.

روزنامه "الدستور" اردن هم اعلام کرد: به ۸۰۰ تن از سوری‌های عضو "دفاع مدنی" اجازه داده شده وارد اردن شده و در کشورهای غربی مقیم شوند.

از طرفی ارتش سوریه هم ارسال استحکامات نظامی خود به اطراف ادلب را ادامه می‌دهد. این استحکامات نظامی به صورت مشخص در حماة، لاذقیه و بخش جنوبی ادلب که آخرین پایگاه اصلی شورشیان است، توزیع خواهند شد.

خبرگزاری سانا هم گزارش داد: یگان‌های ارتش سوریه حملات توپخانه‌ای علیه تحرکات نیروهای جبهه النصره و گروه‌های شورشی در حومه جنوبی ادلب داشته که در اثر آن چندین تن از این نیروهای گروه تروریستی کشته و زخمی و تجهیزات نظامی آنها را نابود کردند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.