در خصوص اقدامات انجام شده وزارت نیرو در بخش آب باید گفت که در شاخص جمعیت تحت پوشش آب شرب شهری، عملکرد وزارت نیرو در  سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل، ۰.۱۴ درصد و در شاخص جمعیت تحت پوشش آب شرب روستایی نیز، شاخص نسبت به سال قبل حدود ۱.۹ درصد افزایش یافته‌است. این امر نشان‌دهنده‌ی رشد مناسب شاخص طی سال‌های اخیر بوده، چرا که با تأمین اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی و نیز افزایش اعتبارات عمومی در این بخش، اقدامات مناسبی برای ساخت مجتمع‌های آبرسانی روستایی و نیز آبرسانی‌های تک روستایی انجام شده‌است.

به تبع افزایش شاخص جمعیت تحت پوشش آب شرب شهری و روستایی، تعداد مشترکان آب نیز افزایش یافته، به نحوی که در بخش شهری و روستایی به ترتیب از ۱۴ هزار و ۳۸۶ و همچنین ۴۹۷۶ هزار فقره به ۱۶ هزار و ۲۰۷ و همچنین ۵۵۱۰ هزار فقره رسیده که نشان‌دهنده افزایش به‌طور متوسط حدود ۴۴۴ هزار فقره‌ای در بخش شهری و ۱۳۴ هزار فقره‌ای در بخش روستایی است.

در این میان تعداد مشترکان آب شهری نسبت به سال گذشته، ۴۴۸ هزار فقره و مشترکان آب روستایی نیز نسبت به سال گذشته ۱۳۲ هزار فقره افزایش یافته‌اند و طول خطوط انتقال آب شهری و شبکه توزیع نیز همانند سال‌های قبل، رشد داشته‌ به نحوی که در بخش شهری به ترتیب ۱۰۲۳ و ۵۰۱۸ کیلومتر خطوط انتقال آب و شبکه توزیع جدید احداث شده ‌است.

در بخش روستایی نیز درسال ۱۳۹۶، ۲۲۴۱ کیلومتر شبکه توزیع آب و ۳۳۱۰ کیلومتر خط انتقال آب احداث شده‌که کمی بیشتر از متوسط عملکرد طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ است، همچنین مخازن آب شرب که نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین پایدار آب شرب و نیز تنظیم فشار در شبکه برعهده دارند، در پایان سال ۱۳۹۶ به ظرفیت اسمی ۱۶ هزار و ۴۶ مترمکعب در بخش شهری و ۴۰۳۲ هزار مترمکعب در بخش روستایی رسیده به این ترتیب، در سال ۱۳۹۶ در بخش شهری، ۲۷۳ هزار مترمکعب و در بخش روستایی ۱۱۴ هزار مترمکعب به ظرفیت مخازن آب شرب افزوده شده‌است.

از سوی دیگر در سال ۱۳۹۶ تنها تصفیه‌خانه آب خمین در استان مرکزی با ظرفیت ۲۳ هزار و ۵۸۷ مترمکعب در شبانه‌روز به بهره‌برداری رسیده که به این ترتیب تعداد تصفیه‌خانه‌های آب در مدار بهره‌برداری به ۱۳۸ واحد در بخش شهری رسیده و  میزان احداث تصفیه‌خانه آب به لحاظ تعداد، کمتر از متوسط احداث تصفیه‌خانه‌های آب شهری طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ بوده‌است.

درخصوص احداث تصفیه‌خانه فاضلاب نیز باید گفت که عملکرد این بخش در سال ۱۳۹۶ عملکرد قابل قبول و مطلوبی بوده‌، به نحوی که ۱۴ تصفیه‌خانه فاضلاب در ۱۴ شهر با ظرفیت ۱۷ هزار و ۶۱ مترمکعب در شبانه‌روز، افتتاح و به بهره‌برداری رسیده که از متوسط تعداد تصفیه‌خانه‌های به بهره‌برداری رسیده طی سال‌های اخیر نیز بیشتر بوده ‌است.

 در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵، در مجموع ۳۲ تصفیه‌خانه به بهره‌برداری رسیده‌ که عملکرد سال ۱۳۹۶، عملکرد بالایی به حساب می‌آید. در این شرایط ظرفیت اسمی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری در مدار نیز بالغ بر ۴.۶ میلیون مترمکعب در روز شده و در همین راستا شاخص جمعیت تحت پوشش شبکه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهری به ۴۸ درصد رسیده که حدود ۲.۹ درصد نسبت به سال گذشته و ۷.۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۲ افزایش یافته‌است.

علاوه بر این مجموع تعداد سدهای ملی بهره‌برداری شده در پایان سال ۱۳۹۶، به ۱۷۲ سد با ظرفیت مهار آب بالغ بر ۵۱.۷ میلیارد مترمکعب رسیده‌ که به لحاظ تعداد از متوسط تعداد سدهای بهره‌برداری شده طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵، معادل دو واحد بیشتر بوده‌ و ظرفیت آب تنظیمی سدها نیز ۳۳۲ میلیون مترمکعب نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش یافته‌است.

ظرفیت آبرسانی به شهرها، روستاها و صنایع نیز با ۱۰۳ میلیون مترمکعب افزایش نسبت به سال ۱۳۹۵، به حدود ۱۰.۹ میلیارد مترمکعب در پایان سال ۱۳۹۶ رسیده‌ و در پایان سال ۱۳۹۶ میزان شبکه‌های آبیاری و زهکشی احداث شده در مجموع بالغ بر ۲.۳ میلیون هکتار بوده که ۵۶.۶۶ هزار هکتار آن در سال ۱۳۹۶ احداث شده‌است.

 اگرچه حدود ۱۰ هزار هکتار نیز شبکه آبیاری و زهکشی نیمه مدرن به مدرن تبدیل شده اما میزان شبکه‌های آبیاری و زهکشی احداث شده طی سال ۱۳۹۶، از متوسط احداث شبکه‌های آبیاری طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ بیشتر بوده‌ به‌گونه‌ای که متوسط سه سال، سالانه ۳۸.۹ هزار هکتار بوده‌است.

همچنین برنامه‌های کلان وزارت نیرو در مناطق پرچالش کشور بر محوریت اقدامات و برنامه‌های متعددی ازجمله پیگیری مستمر اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در راستای پیاده‌سازی آب قابل برنامه‌ریزی ابلاغی وزارت نیرو و کاهش مصارف، توجه ویژه به موضوع بازچرخانی پساب و استفاده مجدد از آن بخصوص جایگزینی با مصارف فعلی در جهت حفظ منابع آبی موجود برای تأمین آب شرب، الزام صنایع برای بازچرخانی آب، اصلاح بدمصرفی آب در کشور و نهادینه کردن مصرف بهینه آب و کاهش مصرف آب فضای سبز با همکاری وزارت کشور و شهرداری‌های کشور تبیین شده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.