متئو سالوینی معاون نخست وزیر و وزیر کشور ایتالیا اعلام کرد که بدون پاسخ اروپا در مورد توزیع پناه جویان در میان کشورهای اروپایی، سرنشینان کشتی دیچوتی– به استثنای پرسنل– اجازه پیاده شدن از آن را نخواهند داشت. 

وی افزود: ایتالیا در سال های اخیر ۷۰۰ هزار مهاجر را پذیرش کرده که ۱۶۰ هزار تن آنها با هزینه دولت همچنان میهمان ما هستند. اکنون دیگر کافیست و میزبانی ایتالیا از حد گذشته است. درصورتی که اروپا بطور جدی در این ارتباط اقدام نکند، ناچار خواهیم بود آوارگان نجات یافته را به بنادر مبداً حرکتشان (لیبی) بازگردانیم. 

کشتی دیچوتی متعلق به گارد ساحلی ایتالیا پس از نجات جان ۱۷۷ پناه و در آب های نزدیک سواحل مالت، به دلیل عدم اجازه دولت های رم و والتا به پهلوگیری در بنادر دو کشور، به مدت ۶ روز در آب های دریای مدیترانه سرگردان ماند تا اینکه شب گذشته با مجوز دانیلو تونینلی وزیر حمل و نقل ایتالیا در بندر کاتانیا واقع در جزیره سیسیل پهلو گرفت. 

ازسوی دیگر دادستانی اگریجنتو (شهرستانی در استان سیسیل) تحقیقاتی را پیرامون رفتار مالت پیش از نجات پناه جویان فوق از سوی کشتی ایتالیایی دیچوتی آغاز کرد. این دادستانی با استناد به اظهارات شماری از مهاجران، به این نتیجه رسیده که در شب ۱۵ اوت یک کشتی و دو قایق بادی که خود را مالتی معرفی می کردند، به شناور حامل پناه جویان نزدیک شده و آنها را به غذا و نوشیدنی و جلیقه های نجات تجهیز کردند. آنها سپس به مدت ۲۴ ساعت شناور مذکور را اسکورت نموده و با گفتن اینکه شناور حامل پناهجویان به سوی ایتالیا در حال حرکت است، آن را رها کردند. این در حالیست که مالت وقوع چنین رویدادی را قویاً تکذیب کرده است. 

ایتالیا که سال ها به امدادرسانی و نجات جان پناه جویان در دریای مدیترانه می پرداخت، اکنون با روی کارآمدن دولت جدید متشکل از حزب راست گرای اتحاد و جنبش ۵ ستاره، علیه پدیده مهاجرت های غیرقانونی به این کشور موضع گیری کرده تا جایی تمامی که بنادر خود را به روی کشتی های حامل پناهجویان بسته است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.