حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران صبح امروز(سه‌شنبه) در مراسم روز صنعت دفاعی و رونمایی از دستاوردهای جدید دفاعی، اظهار داشت: ایام پربرکت ماه ذی الحجه ماه عبادت و نمایش بزرگ اتحاد و قدرت مسلمانان در کنار خانه خدا است. ماه فداکاری و عید قربان، ماه ولایت و عید بزرگ غدیر است که امیدوارم این ایام برای همه ملت ایران و مسلمانان جهان پر برکت باشد.

وی افزود: پایان مردادماه هرسال بعنوان روز صنعت دفاعی برای ما بسیار حائز اهمیت است که دستاوردهای یک ساله اندیشمندان و محققان در صنعت دفاعی را مشاهده کنیم. به همه این عزیزان به خاطر تلاشی که سالها انجام داده اند به ویژه در فرصت یکسال گذشته خسته نباشید می گویم.

روحانی ادامه داد: این تاریخ است که به ما می گوید اگر قدرتمند نباشیم و اگر استوار بر اهدافمان نایستیم، دیگرانی هستند که ما را از پای در بیاورند. خداوند خواسته که بشر در کمال انس و صلح و همزیستی مسالمت آمیز با هم زندگی کنند و اسم ما را انسان گذاشته اند که انسان از همان ماده انس به معنای با هم بودن و به هم محبت کردن است.

رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه در طول چهل سال گذشته دشمنان ما ایران هراسی را ترویج کرده اند، تصریح کرد: این که ما اطمینان پیدا کنیم که همه افراد جامعه در صراط مستقیم حرکت می کنند، و کسی چشم طمع به ما ندارد به ویژه آنجه در یک منطقه جغرافیایی بسیار حساس هستیم و متاسفانه دشمنان ما در طول ۴۰ سال ایران هراسی به عده ای ایچنین القا کردند که ایران حیات، بقا و عزت شما را تهدید می کند.

وی گفت: تجربه این ۴۰ سال نشان داده که ما به کسی تجاوز نکردیم و اگر اهل تجاوز بودیم فرصت های به ظاهر استثنائی نیز از نظر نظامی در اختیار داشتیم. آنوقتی که صدام به کویت حمله کرد، عراق تقریبا در یک محاصره جهانی قرار گرفت و از طرفی ۸ سال عراق به ما تجاوز کرده بود، خیلی موقعیت حساسی بود و می توانستیم به نفع خودمان استفاده کنیم، اما این کار را نکردیم.

روحانی ادامه داد: عده زیادی از مردم عراق و کویت، ایران را به عنوان میزبان انتخاب کردند. عده زیادی از نظامیان این کشورها نیز به ایران پناه آورده اند.

رئیس جمهور گفت: ما اگر اهل تجاوز بودیم آن وقت که شوروی فروپاشید و همه مرزهای شمالی ما متزلزل بود می توانستیم سوءاستفاده کنیم، اما اینکار را انجام ندادیم و ما به همه کشورهای تازه استقلال یافته کمک کردیم. جمهوری اسلامی جز اولین کشورهایی بود که کشورهای تازه استقلال یافته و همسایگان با پرچم های جدید را به رسمیت شناخت.

وی افزود: بنابراین ملت ایران، ملت مسالمت، ملت تعامل و یاریگر است. در چند سال گذشته که خطر تروریسم در منطقه وجود داشت، به ظاهر این خطر برای جمهوری اسلامی نبود بلکه برای ملت ها و کشورهای دیگر بود اما جمهوری اسلامی داوطلبانه به این ملت ها کمک کرد و در برابر تروریسم ایستاد و نقش بسیار مهمی را در پاکسازی منطقه از تروریست ها بازی کرد.

روحانی اظهار داشت: ملت ایران علیرغم همه این خوبی ها و نجابت ها، باید خود را در برابر قدرت هایی که همواره به خاک ایران و منابع عظیم و جایگاه جغرافیایی و حساس آن طمع داشتند، آماده باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه به دنبال آمادگی برای صلح پایدار هستیم، گفت: آمادگی برای دفاع به معنای تلاش برای استقرار صلح پایدار است. عدم آمادگی یعنی به استقبال جنگ رفتن. چون می خواهیم جنگ نشود پس باید قدرت دفاعی کشورما بازدارنده باشد. اگر قدرت بازدارندگی نداشته باشیم، به دشمنان چراغ سبز داده ایم تا وارد کشور ما شوند.

وی تصریح کرد: بازدارندگی به معنای قدرتی است که دشمن در محاسبات خود متوجه شود که تجاوز به ایران پرهزینه است.

روحانی با بیان اینکه همه جور سیاست خارجی می توان داشت، اظهار داشت: باید بررسی کرد که چه سیاست خارجی ای کم هزینه تر و پر منفعت تر است. با چند جمله می توان دعوا درست کرد. با چند حرکت نظامی می توان وارد مذاکره شد، این اقدامات پرهزینه است.

رئیس جمهور گفت: همه ما موظف هستیم کاری کنیم ملت ما امنیت، عزت، قدرت لازم را با کمترین هزینه به دست آورند وگرنه با هزینه های زیاد می توانیم این کار را انجام دهیم. کشورهای همسایه ما بسیار پرهزینه امنیت خود را در ابعاد مختلف حفظ کرده اند.

وی یادآور شد: کشورهای همسایه، سلاح را با گران ترین قیمت می خرند و حتی بلد نیستند از آن استفاده کنند لذا ناچارند مستشاران خارجی را به کشور خود بیاورند و در ازای سلاحی که می خرند در برابر این کشورها تسلیم می شوند.

روحانی خاطرنشان کرد: ممکن است نوکری کردن هزینه های مادی را پائین بیاورد اما هزینه های معنوی را افزایش می دهد. آقایی، عزت، ملت غیور و قهرمان بودن هزینه دارد. هر چقدر بتوانیم هزینه ها را کمتر و منفعت را بیشتر کنیم، هنرمندی ماست.

رئیس جمهور گفت: انضباط، آموزش و ایمان، انگیزه، سلاح و آمادگی نیروهای مسلح باید در حدی باشد که کسی جرأت حمله به ایران را نکند و بداند حمله به ایران بسیار پرهزینه خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم همه هزینه ها، سرمایه ها و سرمایه های یک ملت در یک هفته نابود شود، کار بسیار آسانی است. با شعار دادن و انجام کارهای بی ربط هزینه بسیار بالایی به ملت تحمیل می شود.

روحانی گفت: هنر این است که کشور را با کمترین هزینه حفظ کنیم. ملت ما می تواند با هزینه کم این کشور را نگه دارد. زیرا بین نیروهای مسلح و مردم فاصله ای وجود ندارد. اگر فاصله وجود داشته باشد هزینه ها بالا می رود.

وی افزود: اگر مردم با نیروهای مسلح نباشند و به نیروهای مسلح اعتماد نداشته باشند امنیت و آرامش کافی نخواهند داشت. اما اگر مطمئن شدند که نیروهای مسلح قدرتمند مقابل دشمنان می ایستند، ملت در کنار نیروهای مسلح قرار می گیرد؛ در جنگ هشت ساله ملت ایران در کنار نیروهای مسلح قرار گرفت. دفاع ما از لحاظ ساختاری، مردمی است و بار نیروهای مسلح بر دوش سربازان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.