روزنامه الاخبار لبنان فاش کرد: امیر کویت هشدارهایی را از دفتر پادشاهی دریافت کرده مبنی بر اینکه عربستان می‌خواهد سناریوی قطر را در کویت تکرار و این کشور را هم مثل قطر محاصره کند. اکنون مسؤولان کویتی درحال بررسی اوضاع و پیامدهای احتمالی هرگونه محاصره‌ای از جانب عربستان هستند.

این روزنامه نوشت: مسؤولان گزارش مفصلی را تهیه کرده و در آن توصیه کرده‌اند که اولین اقدامات برای مقابله با محاصره زمینی در صورتی که عربستان مرزهایش را با کویت ببندد، این است که کویت از طریق مرزهای مشترک با عراق نیازهایش را برطرف کند. درباره مرزهای دریایی نیز افتتاح بندر المبارک الکبیر در سال ۲۰۲۱ در جزیره بوبیان در نزدیکی بندر ام القصر عراق یک گذرگاه دریایی بسیار مهمی برای کویت خواهد بود.

هرگونه محاصره یا تحریم خسارت‌های بزرگی به کویت می زند 

در این گزارش تأکید شده که بعید است کشور درباره تأمین مواد اولیه با مشکل جدی مواجه شود چراکه کویت در صدر کشورهای عربی از حیث امنیت غذایی در سال ۲۰۱۷ بوده است.

الاخبار نوشت: ضربه احتمالی به اقتصاد کویت احتمالا در زمینه گردشگری خواهد بود. براساس آمارهای رسمی کویت در سال ۲۰۱۶ از حدود سه میلیون تن از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس استقبال کرده که ۲.۵ میلیون تن آن‌ها عربستانی، بحرینی و اماراتی هستند. هرگونه محاصره یا تحریمی به ممانعت از سفر شهروندان این کشورها به کویت و در نتیجه به خسارت‌های مادی بزرگی برای این کشور منجر می‌شود.

براساس گزارش مذکور، هرگونه محاصره‌ای قبل از اینکه به کویت آسیب برساند برای خود ابوظبی، ریاض و منامه زیان‌بار خواهد بود.

کویت از زمان آزادسازی‌اش از اشغال عراق در سال ۱۹۹۱ سیاست اجتناب از هر گونه بحران عربی - عربی یا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با یکدیگر را در پیش گرفت. کویت همواره خواسته مورد مقبولیت همه قرار بگیرد و نقش میانجی‌ را در مسائل و مشکلات ایفا کند. این کار را در بحران سال ۱۹۹۵ بین قطر و عربستان و بحران سال ۲۰۰۹ بین امارات، عربستان و امارات و عمان در همان سال و نیز بحران قطر و امارات و عربستان در سال ۲۰۱۷ ایفا کرد.

در سال ۲۰۱۵ تنش بین کویت و عربستان علنی شد آن هم زمانی که عربستان تصمیم به بستن میادین نفتی مشترک با کویت در منطقه الخفجی گرفت ریشه این مساله به زمان تسلط انگلیس بر منطقه بازمی‌گردد و کویت از این اقدام ریاض متحمل خسارت سنگینی شد به طوریکه امیر کویت به منظور بازگشایی این میادین نفتی به ریاض رفت که بی‌نتیجه بود. اما کویت همواره سیاست خویشتن‌داری و آرامش را در پیش گرفت. با تنش عربستان با قطر در سال ۲۰۱۷ سفر وزیر بازرگانی کویت به قطر و دیدارش با امیر این کشور منجر به واکنش تند رئیس سازمان ورزش عربستان شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.