این روزنامه کویتی به نقل از «منابع مطلع دیپلماتیک» نوشت ؛ امیر قطر ریاست هیات کشورش را در این نشست برعهده خواهد گرفت .

این نشست اولین گردهمایی سران عرب پس از بروز تنش در روابط قطر با امارات ، عربستان ، بحرین و مصر در ۱۰ ماه پیش است.

عربستان ، امارات ، بحرین و مصر ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی با قطر را هم بستند.

این کشورها ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با قطر اعلام کردند که دوحه تاکنون به هیچ یک از این شروط عمل نکرده و اعلام کرده است که تحریم کنندگان هیچ سند قابل قبولی برای تایید ادعای خود ندارند.

«لولو راشد» سخنگوی وزارت امور خارجه قطر روز شنبه اعلام کرد ؛ «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب شخصا قطر را به این نشست دعوت کرده است اما تاکنون در مورد سطح مشارکت در این نشست تصمیم گرفته نشده است.

وی همچنین گفت که پرونده تحریم ها علیه قطر در این نشست مورد بحث و بررسی قرار نخواهد گرفت.

«شیخ محمد بن عبدالرحمن ال ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر پیشتر اعلام کرده بود که این کشور در نشست سران اتحادیه عرب - صرفنظر از مکان برگزاری نشست –شرکت خواهد کرد.

او بدون نام بردن از عربستان ،افزود ؛ اگر دولتی که این نشست را برگزار می کند از تحریم کنندگان قطر باشد ، می بایست مقدمات شرکت ما را فراهم کند.

پیشتر قرار بود بعد از عذرخواهی امارات ، نشست سران اتحادیه عرب در ماه مارس ۲۰۱۸ برگزار شود اما ریاض اعلام کرد به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری مصر این نشست ۱۵ آوریل جاری (۲۶ فروردین ۹۷ ) در منطقه شرقیه برگزار می شود.

سران شورای همکاری خلیج فارس قرار بود بهار امسال در کمپ دیوید گرد هم آیند تا در یک نشست مشترک با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اختلافات خود را حل و فصل کنند اما دولت آمریکا اعلام کرد به دلیل انتخاب نشدن وزیر خارجه این کشور ، نشست مذکور به اواخر سپتامبر(اواخر مهرماه اینده) موکول شده است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا طی چند روز گذشته در تماس با پادشاه عربستان و امیر قطر خواستار حل و فصل اختلافات طی ماه جاری (آوریل ) شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.