دکتر سید حسن هاشمی، در آیین افتتاحیه دومین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث، اظهارداشت: برگزاری این همایش قبل از آغاز شهریور و افزایش سفرهای تابستانه، با هوشمندی خاصی بوده، چراکه طبق آمار سال های گذشته، بیشترین تلفات جاده ای در شهریورماه رخ داده است.

وی افزود: در شهریورماه سال گذشته، به طور متوسط روزانه ٦٦ نفر و در برخی ایام، ٨١ نفر در اثر تصادفات جان خود را از دست دادند که این تعداد بیش از تعداد جان باختگان هواپیمای تهران - یاسوج است.

هاشمی تاکید کرد: تعداد زیاد تلفات جاده ای، شاید به دلیل این است که برای جان انسان ها ارزشی قائل نیستیم.  از یک طرف عده ای جان شیرین خود را فدای دین کرده و  مظهر ایثار و شهادت هستند که ارزش است و از طرفی نیز بیشترین تلفات جوامع بشری ناشی از خشونت های طراحی شده دشمنان در کشورهای اسلامی رخ می دهد و عده ای نیز در بی مسئولیتی مسئولین امر و کم توجه ای مردم در حوادث جان خود را از دست می دهند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: صنعت خودروسازی به مردم ظلم می کند، اما از آنجاکه جان انسان ها کمتر ارزش دارد، گوش شنوای کمتری هم وجود دارد، در مجلس شورای اسلامی و دولت نیز دراین رابطه زیاد صحبت شده، اما قوه قدرتمندی که باید از ساخت برخی خودروها جلوگیری کند، متاسفانه در کشور وجود ندارد.

هاشمی ادامه داد: کاش به اندازه ای که در فضای مجازی در موضوعات سیاسی فعال هستیم و توان زیادی را صرف تبادل اطلاعات می کنیم، برای جان یکدیگر نیز وقت بیشتری می گذاشتیم تا در حوزه پیشگیری از سوانح نیز موثر تر نقش آفرینی می کردیم.

وی تاکید کرد: هر سال در دنیا یک میلیون و ٢٥٠ هزار نفر در اثر تصادفات و سوانح جاده ای فوت می کنند یعنی هر ساعت ۱۴۲ نفر به این علت جان خود را از دست می دهند. هر سال ٢٠ تا ٥٠ میلیون نفر در دنیا دچار مصدومیت می شوند که برخی از آنها مادام العمر دچار فلج و ازکار افتادگی می شوند.  بیشترین گروه سنی که در جاده های کشور دچار سانحه می شوند، بین ۱۵ تا ۳۰ سال دارند، یعنی افرادی که در سن مولد قرار داشته و می توانند برای جامعه کارآیی زیادی داشته باشند.

وزیر بهداشت هشدار داد: اگر در سال ۲۰۰۴، حوادث ترافیکی نهمین علت مرگ بود، در سال ۲۰۳۰، پنجمین علت مرگ خواهد بود یعنی مردم جهان از پیشرفت تکنولوژی که برای آسایش آنها فراهم می شود، آسیب بیشتری می بینند.  متاسفانه ایران در بین کشورهای منطقه  رتبه دوم و در بین کشورهای جهان، بعداز کشورهایی که اکثرا آفریقایی هستند، رتبه هشتم را در میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات ترافیکی دارد.

هاشمی در پایان گفت: در سال ۹۶، تعداد ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر را در جاده ها از دست داده ایم، اما آمار مصدومین جاده ای، ۲۱ برابر میزان فوتی ها است و این در شرایطی است که آمار تلفات کمتر از میزان واقعی اعلام می شود، یعنی روزانه ۴۴ نفر فوت می کنند که معادل فوت ۲ نفر در هر ساعت است، این میزان در شهریورماه به یک نفر در یک ربع ساعت افزایش می یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.