رئیس سازمان شیلات در و اکنش به این سوال که صیادان تیمی در آب‌های خلیج فارس به صید می‌پردازند تاکید کرد: هیچ صیادی به جز صیادان داخلی اجازه صید در آب‌های ایران را ندارند. اگر نام هواپیماهای خارجی که در ایران و با خدمه ایرانی پرواز می‌کنند را هم خارجی بگذاریم می‌توان گفت صیادان ایرانی با پرچم ایران بر روی این کشتی‌های غیربومی کار می‌کنند خارجی محسوب می‌شوند.

تیلاپیای ایرانی به سفره مردم راه می‌یابد

به گزارش ایلنا، حسن طالبی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور در نشست خبری امروز چهارشنبه ۲۴ مرداد اظهار کرد: امسال تیلاپیای پرورش یافته آب‌های شور کویر ایران از نیمه دوم سال به سفره مردم راه خواهد یافت، برای تولید این ماهی استا‌ن‌های یزد، سمنان، خراسان جنوبی و قم مجوز گرفته‌اند.

وی افزود: تا چهار سال آینده طبق برنامه ششم توسعه پیش بینی می‌کنیم ۵۰ هزار تن تولید تیلاپیا داشته باشیم. مجوز واردات تیلاپیا از بهمن ۹۶ ممنوع اعلام شده است.

وی در رابطه با تولید شناورهای داخلی تصریح کرد: ما بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکرات خوبی را داشتیم که به جز شناورهای بزرگ ترساینر که دانش ساخت آن را نداریم هر گونه مجوز جدید صیادی منوط به ساخت شناور در کشتی‌ سازی‌های داخل ایران خواهد بود.

صالحی تصریح کرد: در بخش مربوط به حوزه داخلی ماهیان گرم‌آبی بیش از ۲۶ هزار تن، سردآبی ۱۶۰ هزار تن و بیش از سه تن خاویار تولید داشتیم همچنین بیش از ۳۳ هزار تن میگو تولید کردیم.

وی افزود: در اقیانوس هند و دریای عمان و خلیج فارس بیش از ۶۹۰ هزار تن صید با ارزش بالا داشتیم که جایگاه ویژه‌ای دارند. فعالیت صید فانوس‌ماهیان در عمق ۲۵ متری از آب‌های سرزمینی که در دو سال گذشته نتایج خوبی داشته و سال گذشته ۲۴ هزار تن از این نوع ماهی صید شده است.

رئیس سازمان شیلات در و اکنش به این سوال که صیادان تیمی در آب‌های خلیج فارس به صید می‌پردازند تاکید کرد: هیچ صیادی به جز صیادان داخلی اجازه صید در آب‌های ایران را ندارند. اگر نام هواپیماهای خارجی که در ایران و با خدمه ایرانی پرواز می‌کنند را هم خارجی بگذاریم می‌توان گفت صیادان ایرانی با پرچم ایران بر روی این کشتی‌های غیربومی کار می‌کنند خارجی محسوب می‌شوند.

وی افزود: هیچ شناور مشترکی در آب‌های خلیج فارس وجود ندارد و همه ایرانی هستند.

صالحی عنوان کرد: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری توسعه منطقه مکران در دستور کار قرار گرفته و ما از سازمان‌های پیشرو در این زمینه هستیم اگر صید ما کم شده پس چطور ۷۲۴ هزار تن در خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند صید داشتیم. این فضای ایجاد شده بر علیه صیادی ایران در واقع توسط مخالفین جمهوری اسلامی رقم خورده و در حال دامن زدن به آن هستند. برنامه جدی ما صید فراساحل و مدیریت صید خزر و خلیج فارس است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با پرورش ماهی در قفس خاطرنشان کرد: در زمینه پرورش ماهی در قفس بیش از ۱۵ قرارداد بین المللی با کشورهای اروپایی منعقد کردیم ما از نظر دانش و فناوری، ظرفیت‌های لازم را در درون کشور داریم اما به دلیل سرعت عمل بالا مجبور به واردات این دستگاه‌ها هستیم.

وی افزود: ما مشکلی با مراودات با کشورهای اروپایی نداریم اما دانش تولید دستگاه‌های مورد نیاز پرورش ماهی در قفس را در کشور داریم و در این زمینه هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی با اشاره به اجاره مجوز صیادی عنوان کرد: امکان اجاره مجوز صیادی وجود ندارد و صیادان نمی‌توانند مجوز خود را در اختیار دیگران بگذارند کارخانه‌های تعطیل شده در قشم و فارس راه‌اندازی شده است. به هیچ وجه در آب‌های سرزمینی صیدی با میزان بالا انجام نمی‌شود.

صالحی در رابطه با استاندارد بودن تولید ماهیان کشور تشریح کرد: کلیه آبزیانی که امروز در بنادر کشور تولید می‌شود تحت نظارت سازمان دامپزشکی است و تمام آبزیان نمونه‌برداری و آزمایش می‌شوند ۶۰ مرکز آبزی‌پروری ما محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند و طبق استانداردهای جهانی هستیم.

رئیس سازمان شیلات با اشاره به استفاه از رنگدانه‌ها در تولید قزل‌آلا تاکید کرد: استفاده از رنگدانه‌ها در تمام کشورها در مرحله پایانی تولید ممنوع است و اگر صورت بگیرد دامپزشکی از این تخلف جلوگیری خواهد کرد. رنگدانه‌ها در ۴ دهه اخیر برای مشتری پسندی بیشتر در اروپا استفاده می‌شده که بر روی آن تحقیقات بسیاری انجام شده است و تنها در مراحل پایانی و با مقدار مجاز استفاده می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.