عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک است، تولید نفت خود را برای جبران افت تولید کشور‌های دیگر افزایش داده است. سعودی‌ها همزمان با افزایش عرضه، قیمت‌های خود به بازار آسیا را برای جذب مشتریان بیشتر کاهش داده اند.

ایران که سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، در برابر اقدامات خصمانه آمریکا برای محدود کردن تولید این کشور، تلاش می‌کند مشتریان نفتی خود را برای ادامه خرید نفت ایران متقاعد کند.

در همین راستا ایران قیمت فروش رسمی همه گرید‌های خود به همه بازار‌ها برای سپتامبر را کاهش داده و تلاش کرده است پیش از اجرای تحریم‌های آمریکا در نوامبر، حداکثر درآمد را از فروش نفت خود کسب کند. طبق آماری که از سوی بلومبرگ گردآوری شده، تهران قیمت گرید‌های نفتی خود را در مقایسه با گرید‌های مشابه سعودی به پایین‌ترین میزان در بیش از یک دهه گذشته کاهش داده است.

شرکت ملی نفت ایران هفته گذشته قیمت فروش رسمی گرید "ایران لایت" به میزان ۸۰ سنت در هر بشکه نسبت به قیمت اوت کاهش داد و قیمت این گرید ۱.۲۰ دلار در هر بشکه بالاتر از متوسط شاخص قیمت عمان/دوبی برای سپتامبر قرار گرفت. قیمت گرید "ایران لایت" برای سپتامبر پایین‌ترین قیمت ۱۴ سال گذشته در مقایسه با قیمت گرید سعودی مشابهی است که به آسیا فروخته شده است.

سعودی‌ها اوایل ماه میلادی جاری قیمت گرید "عرب لایت" برای بازار آسیا را ۷۰ سنت در هر بشکه کاهش داده بودند و قیمت این گرید مهم ۱.۲۰ دلار بالاتر از شاخص قیمت دوبی/عمان قرار گرفته بود. این کاهش قیمت اندکی بیشتر از میزان پیش‌بینی شده و دومین کاهش قیمت ماهانه متوالی بود. عربستان سعودی قیمت فروش همه گرید‌های خود برای همه بازار‌ها به جز آمریکا را کاهش داد.

اکنون ایران قیمت فروش همه گرید‌های خود برای همه بازار‌ها را کاهش داده و قیمت گرید‌های "ایران لایت"، "ایران هوی"، "فروزان" و "سوروش" به آسیا، اروپای شمال غربی و مدیترانه را بین ۵۰ سنت تا ۱.۴۵ دلار با توجه به بازار و گرید‌ها کاهش داده است.

قیمت فروش گرید‌های "ایران هوی" و "فروزان" به آسیا در مقایسه با گرید‌های سعودی مشابه به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۰ رسید که بلومبرگ بررسی اطلاعات قیمت‌ها را آغاز کرد.

قیمت فروش گرید "ایران لایت" و "عرب لایت" عربستان برای آسیا برای سپتامبر اکنون در یک سطح قرار دارد و ۱.۲۰ دلار در هر بشکه بالاتر از شاخص قیمت دوبی/عمان است.

هدف سعودی‌ها از کاهش قیمت، جلب خریداران بیشتر به منظور سود بردن از پالایشگاه‌هایی در آسیا است که بدنبال کاهش خرید نفت از ایران به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا هستند. برای تهران کاهش قیمت به منظور انگیزه بخشیدن به پالایشگاه‌های خریدار نفت ایران برای ادامه خریدشان است. مشتریان نفتی ایران همچنین مدت اعتبار بیشتر و تقریبا هزینه حمل رایگان دریافت می‌کنند.

همچنین ایران به هند که دومین مشتری نفتی بزرگ این کشور پس از چین است، پوشش بیمه محموله‌های نفتی را عرضه کرده است. واردات نفت هند از ایران از اوت که برخی از پالایشگاه‌های هندی بزرگ به دلیل نگرانی از تحریم‌های آمریکا ممکن است خریدشان از ایران را کاهش دهند، احتمالا کمتر می‌شود، اما مقامات هندی در تلاش برای یافتن راه‌های جدید پرداخت پول برای ادامه واردات نفت ایران هستند.

آمریکا نتوانسته چین را که بزرگترین مشتری نفتی ایران است برای کاهش خریدش تشویق کند، اما پکن ظاهرا موافقت کرده است میزان واردات نفت از ایران را افزایش ندهد.

سایر خریداران آسیایی نفت ایران شامل کره جنوبی و ژاپن سرگرم مذاکره با دولت آمریکا برای دریافت معافیت از تحریم‌ها هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.