هند در پی یافتن روش‌هایی برای کسب معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

 به نوشته وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ»، برخی منابع مطلع اعلام کردند که دهلی نو احتمالا برای رهایی از تحریم‌های آمریکا، حجم واردات نفت خام از ایران را به نصف کاهش می‌دهد.

مقام‌های مطلع گفتند که ماه گذشته در دهلی نو، طرح معافیت از تحریم‌ها با برخی مقام‌های دولت آمریکا مورد بحث قرار گرفته است. هند به وضوح اعلام کرده که نمی‌تواند به طور کامل  واردات نفت خام از ایران را  قطع کند و به همین دلیل اینک در انتظار پاسخ آمریکا در این زمینه در اوائل ماه میلادی آینده است.

 هند، دومین مشتری نفتی بزرگ ایران و سومین مصرف کننده نفت در جهان است که بیش از ۸۰% نیازهای خود را  وارد می‌کند و ایران نیز بعد از عراق و عربستان سعودی، سومین تامین کننده نفت خام مورد نیاز این کشور (حدود ۱۰%) است.

 دولت آمریکا بعد از اعلام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور مبنی بر خروج یک طرفه از برجام، سعی در قطع  روند صادرات نفت ایران  کرده و در این زمینه  بر مشتری‌های نفتی ایران از جمله هند و چین  فشار وارد می‌آورد. 

چین، دیگر مشتری نفتی بزرگ ایران نیز اخیرا اعلام کرده که به صادرات نفت از ایران ادامه می‌دهد. پکن به اطلاع واشنگتن رسانده که خرید نفت از ایران را افزایش نمی‌دهد اما آن را قطع نیز نمی‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.