نیویورک تایمز در تحلیلی نوشت: کره شمالی اصرار دارد قبل از اینکه جزئیات درباره همه ذخایر تسلیحاتی هسته ای، تاسیسات تولید هسته‌ای و موشک‌های خود را به عنوان گام نخست در جهت خلع سلاح هسته‌ای به صورت مکتوب ارائه کند، آمریکا اعلام کند که جنگ کره (به طور رسمی) پایان یافته است.

این روزنامه در گزارشی نوشت: بنابر اعلام مقامات آمریکایی و کره‌ای آگاه از مذاکرات، با وجود گذشت دو ماه از زمانی که ترامپ اجلاس خود را با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی یک موفقیت تمام عیار دانست، کره شمالی هنوز حتی موافقت نکرده است این فهرست را در گفتگو‌های خصوصی با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ارائه کند.

پمپئو می‌گوید پیشرفت‌هایی حاصل شده است، هر چند که هیچ جزئیاتی در این باره ارائه نکرده است. اما جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ گفت: «کره شمالی گام‌هایی را که ما فکر می‌کنیم برای خلع سلاح هسته‌ای لازم است، برنداشته است.»

روزنامه دولتی رودونگ سینمون، چاپ کره شمالی پنجشنبه اعلام پایان (رسمی) جنگ کره را «لازمه این مقطع» دانست و نوشت این اقدام «نخستین روند» در حرکت به سوی اجرای توافقی است که ۱۲ ژوئن بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون به دست آمد. پیونگ یانگ همچنین خواستار شروع گفتگو‌ها برای پیمان صلح قبل از ارائه اطلاعات درباره زرادخانه هسته‌ای خود است.

بنابر این مطلب، اگر بن بست بر سر این مسائل همچنان به قوت خود باقی بماند، امکان اینکه آمریکا و کره شمالی بتوانند در جهت دستیابی به توافق حرکت کنند، دشوار است.

با توجه به تقویت مستمر توانمندی‌های هسته‌ای کره شمالی، واشنگتن همواره از اعلام رسمی پایان جنگ کره خودداری کرده است، جنگی که سال ۱۹۵۳ با پیمان ترک مخاصمه متوقف شد، اما هرگز به صورت رسمی پایان نیافت.

همچنین این نگرانی‌ها به قوت خود باقی است که امتیاز دادن به پیونگ یانگ - به ویژه پس از آنکه ترامپ رزمایش‌های مشترک سالانه با کره جنوبی را متوقف کرد - موجب خشم اعضای جمهوریخواه کنگره و متهم شدن ترامپ به رودست خوردن از رهبر کره شمالی شود.

کاخ سفید هرگز پست ترامپ در توئیتر پس از دیدار با کیم جونگ اون را مبنی بر اینکه «دیگر تهدید هسته‌ای از سوی کره شمالی وجود ندارد» تایید نکرد. به طوری که ارزیابی جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ این است که توافق سنگاپور تاکنون تقریباً منجر به هیچ پیشرفتی در زمینه هسته‌ای نشده است. بسیاری از اعضای کنگره و نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا هم همین دیدگاه را دارند.

برای ترامپ و پمپئو، همه چیز تا حد زیادی به این بستگی دارد که این بن بست چگونه حل و فصل می‌شود یا اینکه آیا منجر به شکست چیزی می‌شود که ترامپ عزم خود برای «حل» بحران هسته‌ای نامید.

بنابر این مطلب، پمپئو به افراد نزدیک به خود گفته است که درباره دوره تصدی وی به عنوان وزیر خارجه آمریکا تا حد زیادی بر اساس نحوه عملکردش در این مذاکرات قضاوت خواهد شد. او هفته‌های اخیر با بیان اینکه حاضر به اتخاذ رویکردی گام به گام است، لحن خود را در قبال کره شمالی ملایم‌تر کرده است. این در حالی است که بیشتر مقامات آمریکایی قبلاً با اتخاذ چنین رویکردی در قبال کره شمالی مخالف بودند.

پمپئو هفته پیش گفت: «جدول زمانی نهایی برای خلع سلاح هسته‌ای را کیم جونگ اون تعیین خواهد کرد. این سخنان کاملاً مغایر با اظهارات سال گذشته ترامپ مبنی بر این است که کره شمالی باید تسلیحات خود را به سرعت کنار بگذارد، یا با پیامد‌های عظیم و نامشخص رو به رو شود.

کارشناسان هشدار داده اند همه اقداماتی که تاکنون بوسیله کره شمالی صورت گرفته است، به آسانی بازگشت پذیر است، همانطور که کره شمالی پس از منفجر کردن برج خنک کننده خود -که از تلویزیون پخش شد- در اواخر دوره ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش، دوباره یک رآکتور هسته‌ای ساخت.

کریستوفر هیل که درباره توافقی مذاکره کرد که منجر به منفجر کردن برج خنک کننده این رآکتور شد گفت: «من توقع زیادی از نشست سنگاپور نداشتم.» وی تصریح کرد توافقی که ترامپ با کیم به آن دست یافت، چیزی بیشتر از تعهداتی نبود که کره شمالی به بیل کلینتون و جرج دبلیو بوش، رؤسای جمهور قبلی داده بود.

اما ترامپ لحن مشتاقانه خود را حفظ و ظاهراً خود را قانع کرده است تا زمانی که امکان ارتباط شخصی با رهبر کره شمالی وجود دارد، می‌تواند او را متقاعد به کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای خود کند.

کره شمالی به پیشرفت هسته ای ادامه می‌دهد

در ادامه این مطلب آمده است: کره شمالی به پیشرفت توانمندی هسته‌ای و موشکی خود ادامه می‌دهد، هر چند به روش‌هایی که به اندازه آزمایش‌های موشکی سال گذشته، چشمگیر و مشهود نیست. کره شمالی در دو ماه گذشته چند برنامه مهم را که برای ادامه تولید مواد هسته‌ای و توسعه ذخایر هسته‌ای این کشور ضروری است، توسعه داده است.

اختلاف گسترده در برآورد تقریبی تعداد تسلیحات هسته‌ای کره شمالی مؤید این مشکل است که چطور می‌توان پی برد آیا کره شمالی واقعاً در مسیر کنار گذاشتن زرادخانه هسته‌ای خود است. اعلام فهرست ذخایر هسته‌ای و تاسیسات تولید هسته‌ای فعلی کره شمالی، نخستین گام ضروری است تا نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا بتوانند آن را با یافته‌های خود مقایسه کنند، و سپس اگر کره شمالی تاسیسات مشکوک را اعلام نکرده بود، بتوانند کره شمالی را در این باره بازخواست کنند.

اما کره شمالی دلایل زیادی دارد تا از اعلام این فهرست خودداری کند. آن‌ها بیم دارند اگر مکان تاسیسات اصلی خود را اعلام کنند، آمریکا از آن اطلاعات برای حملات در آینده استفاده کند. آن‌ها همچنین بیم دارند اعلام این فهرست آن‌ها را در مسیری قرار دهد که مجبور شوند همه چیز خود را کنار بگذارند یا متهم به دروغ گفتن درباره دامنه واقعی برنامه خود شوند.

پمپئو ماه گذشته در جلسه استماع سنا اذعان کرد کارخانه‌های کره شمالی «همچنان به تولید مواد شکافت پذیر ادامه می‌دهند.» -مواد شکافت پذیر، واژه‌ای است که برای اشاره به سوخت کلاهک‌های هسته‌ای استفاده می‌شود. بر اساس گزارش‌های خبری، مقامات اطلاعاتی آمریکا نیز به طور جداگانه پی برده اند که کره شمالی به ساخت موشک‌های دوربرد در یک تاسیسات واقع در شمال پیونگ یانگ ادامه می‌دهد.

کارشناسان کنترل تسلیحاتی می‌گویند با توجه به اینکه کره شمالی متعهد شده است گام‌های معدود ویژه‌ای برای خلع سلاح هسته‌ای بردارد، چنین فعالیتی در این تاسیسات غیر منتظره نیست. به گفته کارشناسان، توقف یک جانبه این فعالیت اهرم کره شمالی را در هر گونه مذاکرات تسلیحاتی آتی تضعیف خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.