النشره گزارش داد، یوآو گالانت، وزیر مسکن رژیم صهیونیستی اظهار کرد: به سود اسرائیل است که بحران خود با جنبش حماس را حل و فصل کند.

وی ضمن درخواست از مقامات این رژیم برای توافق مشروط با حماس اظهار داشت: ما به دنبال فرصتی برای حل و فصل بحران خود با حماس هستیم، اما امیدواریم که این امر به توافق نامه بلندمدت منجر شود.

وزیر مسکن اسرائیل در ادامه تاکید کرد: اکثریت اعضای کابینه با اتخاذ تدابیر جدید درباره اوضاع غزه و فراهم کردن فرصت حل و فصل بحران با حماس موافقند.

از سوی دیگر منابع صهیونیستی طی گفت‌وگو با خبرگزاری "معا" اظهار داشتند که کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی قرار است امروز (یک‌شنبه) پیشنهادات نیکولای ملادینوف، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاور میانه برای آتش‌بس طولانی مدت اسرائیل و حماس را بررسی کند.

این منابع افزودند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی قبل از موافقت با پیشنهادات ملادینوف پذیرش آن را مشروط به تبادل اسرا کرده است.

این منابع در ادامه مدعی شدند: برخی از بندهای این توافقنامه "غیر واقعی" است و نتانیاهو بار دیگر موضوع تبادل اسرا با حماس را پیش کشیده و بدون پیشرفت در این زمینه هیچ توافقی در زمینه‌های دیگر نیز صورت نخواهد پذیرفت.

از سوی دیگر، گلعاد آردان، وزیر امنیت داخلی اسرائیل طی گفت‌وگو با شبکه ۱۰ این رژیم اظهار داشت: مادامی که این پیشنهادات ضرری برای امنیت ما نداشته باشد باید به آن‌ها با دید مثبت نگاه کرد.

وی افزود: تا بدین لحظه اعضای کابینه همه چیز را نمی‌دانند و از جزئیات این پیشنهادها اطلاعی ندارند.

آردان تاکید کرد: حمله نظامی گسترده به غزه بدترین گزینه در فهرست اولویت‌هاست و چنانچه این ابتکار عمل نیازهای ساکنان غزه را برطرف کند و فرصت بازگرداندن اجساد سربازان را افزایش دهد باید آن را گرامی بداریم.

طرح هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاور میانه شامل چندین مرحله است؛ مرحله اول این توافق شامل آتش‌بس در غزه و بازگشایی دائم گذرگاه رفح و ایجاد تسهیلاتی در دو گذرگاه "بیت حانون" و "کرم ابو سالم" است.

مرحله دوم نیز شامل توافقی میان فتح و حماس برای ازسرگیری پرداخت دستمزدها، آغاز فعالیت تشکیلات خودگردان در مدیریت نوار غزه با نظارت مصر و فراهم کردن شرایط برگزاری انتخابات در آنجا ظرف شش ماه است.

در مرحله سوم نیز قرار است سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های غزه، کاهش نرخ بیکاری و اتصال بندر غزه به بندر "پورت سعید" مصر در دستور کار قرار بگیرد.

مرحله چهارم هم شامل توافق بر سر برقراری آتش‌بس پنج تا ۱۰ ساله و تبادل اسرا است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.