رمضانعلی سبحانی‌فر یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نطق میان دستور جلسه امروز مجلس شورای اسلامی با خطاب قرار دادن کشور آمریکا که خود را قیم سایر کشورهای جهان می‌داند، بیان کرد: دنیا باید بداند ایران سرزمینی بزرگ با پیشینه و فرهنگ غنی است که ملت قهرمان آن در فراز و فرودهای تاریخ نظیر حمله مغول غیرتمندانه مبارزه کردند و حتی سربه‌دار شدند ولی تن به ذلت ندادند. بدانید که ایران با صلابت و براساس قانون اساسی با همه کشورهای دنیا با حفظ حقوق و احترام متقابل ارتباط دارد و اگر می‌خواهید با ما مذاکره کنید با زبان چاله‌میدانی نمی‌شود. آقای ترامپ به شما توصیه می‌کنیم که به برجام برگردید و سپس درخواست مذاکره با ایران را داشته باشید.

 

وی در ادامه با خطاب قراردادن مسئولان نظام، از مدیران دستگاه‌های اجرایی تا دستگاه قضا و مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: ملت ایران در چهار دهه گذشته برای استقلال و آزادی و رفاه که نتیجه آن سعادت اخروی و دنیوی مردم است انقلاب کردند، اما پس از ۴۰ سال باید پرسید اکنون چقدر به اهداف انقلاب و مطالبات مردم نزدیک شده‌ایم. در این مدت با آزمون‌ها و خطاها چه میزان فرصت‌ها و سرمایه‌های انسانی، معنوی و مادی را از دست داده‌ایم.

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه عادت جریان‌های سیاسی این شده که خطاهای دولت‌های قبل را به پای دولت در حال خدمت بنویسند و همگی برای عدم موفقیت یکدیگر تلاش مضاعف کنند تا جریان سیاسی دیگر در انتخابات بعدی موفق شود. آیا وقت آن نرسیده که برای بازگشت اعتماد مردم و جلوگیری از هدررفت سرمایه مردمی چاره‌ای بیندیشیم؟ اگر مشکل ساختار اداره کشور است و نیاز به اصلاح دارد و ضرورت بازنگری در قانون اساسی و رفراندوم وجود دارد شجاعانه باید مشکلات را مطرح کنیم و راهکارها و چاره آن را بیندیشیم.

 

وی افزود: اگر ضرورتی به تغییرات فوق وجود ندارد از قانون اساسی بهره بگیریم و تمامی قوا به اجرای آن متعهد باشیم و به آن جامه عمل بپوشانیم. بخشی از چالش‌ها و مشکلاتی که امروز شاهد آن هستیم ناشی از عدم توجه به اجرای دقیق قانون اساسی است. در بخش اقتصادی براساس اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اقتصاد کشور باید به مردم واگذار شود، اما متاسفانه نحوه واگذاری از گذشته که اقتصاد دولتی بود و دستگاه‌های نظارتی می‌توانستند نظارت کنند به دلیل واگذاری به شبه‌دولتی و به نوعی خصولتی اقتصاد کشور را بیش از گذشته نابه‌سامان کرد و بنگاه‌های دولتی را به مسیر کمپانی‌های مفسده آمیز تبدیل کرد.

 

سبحانی‌فر تصریح کرد: وجود نهادها و سازمان‌ها و واحدهای موازی و غیره پاسخگو در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، امنیتی و نظامی برای کشور پرهزینه و بعضا منجر به تداخل وظایف و همپوشانی شده است. از صدور یک مجوز موسسه خیریه که بیش از هشت سازمان و نهاد گرفته تا مسئولیت‌های امنیتی و سایر بخش‌ها به صورت موازی عهده‌دار هستند. در بخش فرهنگی با اعمال نظرات شخصی و عدم توجه به خواسته‌های مردم حتی اجازه بازگشت به فرهنگ غنی را به مردم ندادیم.

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی مداحان به جای مدح و ثنا به کار سیاسی می‌پردازند و در بخش سیاسی عدم اجرای دقیق قانون اساسی منجر شده نظامیان، سیاسی و سیاسیون، نظامی شوند و احزاب که باید پاسخگوی مردم باشند در محاق رفته‌اند و صرفا در فصل انتخابات ظهور می‌کنند و دوباره به خواب زمستانی می‌روند.

 

سبحانی‌فر خاطر نشان کرد: آیا وقت آن نرسیده که مسیر آزادی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی را مانند آزادراهی تعریف کنیم تا با سرعت بیشتری به آزادراه توسعه همه‌جانبه دست یابیم؟ آیا وقت آن نرسیده که اندیشه نو و فکری نو و گفتمان را سرلوحه همه گروه‌ها قرار دهیم؟ آیا وقت آن نیست که به جای خرده‌گرفتن و حمله کردن به یکدیگر به فکر چاره برای رسیدن به جامعه‌ای سالم و پرنشاط باشیم؟

 

وی در ادامه اظهار کرد: امروز همه دچار سردرگمی شده‌ایم. مردم ازکمبودها و گرانی‌ها و مفاسد و بیکاری و پایین بودن حقوق و دستمزد از فرهنگیان گرفته تا معیشت توده مردم بانک نارضایتی سرمی‌دهند و من و شما نیز با صدای بلندتر از بلندگوی رسای مجلس که محل امید آنها است ندای یاس و ناامیدی را به گوش جامعه پمپاژ می‌کنیم در صورتی که ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری و نظارت و ارائه‌ی راهکارهایی برای جلوگیری از انحرافات با بستن راه‌های فساد و ایجاد بسترهای اشتغال از جمله انتظارات مردم از مجلس شورای اسلامی است.

 

سبحانی‌فر گفت: مردم از ما می‌خواهند با شبکه فسادی که در اقتصاد مانند موریانه جامعه را گرفتار کرده است برخورد کنیم و دستگاه‌ها را ملزم به اتصال به سیستم یکپارچه دولت الکترونیک و مرکز ملی تبادلات اطلاعات کنیم که همچون فساد خودرو که رخ داد دیگر شاهد نباشیم.

 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: ما باید از دولت بخواهیم هرچه سریع‌تر بازار ثانویه را با عرضه ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها، فولاد و سایر فلزات برای تامین ارز مواد اولیه سامان دهد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.