ماجرای اول هیراد با دست بردن در اشعار برخی شعرای جوان و طرح و معرفی آن‌ها به عنوان «شعر خودم»، شکل گرفت. در واقع این جنجال از آنجا شروع شد که شاعری به نام شهرام سببی با انتشار پستی در اینستاگرام مدعی شد که حمید هیراد در قطعه معروف خود از اشعار او سوءاستفاده کرده است. این اتفاق در حالی رخ داد که هیراد قبل از مطرح شدن این موضوعات در برنامه دورهمی مدعی شده بود تمام اشعار آثارش را خودش سروده است. 

از سوی دیگر علیرضا بدیع، شاعر و مجری تلویزیون نیز در یکی از برنامه‌هایش انتقاداتی را درباره هیراد مطرح و او را به سرقت ادبی متهم کرد. بدیع می‌گوید: «ما شما را رصد می‌کنیم و می‌دانیم شعر‌های مولانا و فلان شاعر خانم خراسانی را با هم تلفیق می‌کنی و می‌گویی شعر خودم است. ما از کودکی با این اشعار و این شعرا بزرگ شده‌ایم و شما نمی‌توانید ما را گول بزنید.»

بعد از افشاگری بدیع در تلویزیون درباره سرقت ادبی هیراد، انتقادات از این خواننده بیشتر شد. او در ابتدا هیچ‌گونه واکنشی نشان نداد، اما بعد‌ها آن‌ها را تهدید به شکایت کرد، در حقیقت از آن‌ها طلبکار هم شد که چرا می‌آیند و از حق خود دفاع می‌کنند. این اتفاقات باعث شد تعدادی از شاعران و ترانه‌سرایان با انتشار بیانیه‌ای با موضوع «تضییع حقوق مؤلفین و حواشی ایجاد شده توسط حمید هیراد» خواستار رسیدگی این موضوع از طریق مراجع ذی‌ربط شوند. بعد از به راه افتاد کمپین #نه- به - سرقت ادبی و طرح شکایت از جانب شعرا، هیراد مجبور شد بعد از برگزاری جلسات مصالحه در شورای شعر دفتر موسیقی ارشاد با پرداخت غرامت از آن‌ها رضایت بگیرد.

البته در سال‌های اخیر تعداد اینگونه اتفاقات در هنر و به خصوص موسیقی کشور بسیار زیاد بوده است. اگر یادتان باشد مدتی پیش خبر‌هایی از شکایت اردلان سرفراز از علی لهراسبی، رضا صادقی و سینا سرلک منتشر شد و در مهر ۱۳۹۶ هم خبر رسید که این شکایت به سود اردلان سرفراز به پایان رسیده و هر سه خواننده به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

ماجرای دوم، اما مربوط به همین چند روز گذشته است که در جریان برگزاری کنسرت، وقتی هیراد در حال ادای احترام به مخاطبان بود، ناگهان صدای ضبط شده او از بلندگو‌های سالن پخش شد و تماشاگران متوجه لب‌زدن یا همان اجرای پلی‌بک وی شدند. هیراد در پایان کنسرتش در کسوت یک فیلسوف و عارف دلسوخته، مخاطبانش را به نادیده‌انگاری بدی‌های دیگران دعوت کرد. بحث این خواننده پرحاشیه زمانی زشت‌تر می‌شود که او دوباره با یک اعتماد به سقف منحصر‌به‌فرد به جای جبران خسارت و مافات، منتقدان و روزنامه‌نگاران حوزه موسیقی را به کنسرت خود دعوت می‌کند!

ظاهراً پرداخت حق‌السکوت یا همان رشوه برای برخی افراد به موضوعی عادی و علی‌السویه تبدیل شده است. به هر حال رشوه دادن یا پرداخت حق‌السکوت از سوی حمید هیراد به شاعران، مخاطبان، منتقدان و اصحاب رسانه، تاکتیک زشت و غیر‌حرفه‌ای است که این خواننده پاپ برای ماله‌کشی و پرده‌پوشی بر اقدامات خلاف قانون و اخلاقش در موقعیت‌های مختلف به کار گرفته است. در واقع منطق کار این خواننده پاپ بر این انگاره استوار شده که اگر کسی به تدلیس و اقدامات قانون‌شکنانه هیراد اعتراض کند یا با پرداخت پول یا با دعوت رایگان به کنسرت‌هایش موضوع به خیر و خوشی حل می‌شود. اگر آقایان مسئول در همان مرتبه اول که هیراد اشعار دیگران را پس از دستکاری به جای سروده‌های خودش جا زد، مسئله را تنها با پرداخت پول (بخوانید حق‌السکوت) تمام نمی‌کردند، مطمئناً امروز دیگر شاهد تکرار اقدامات خلاف قانون و خلاف اخلاق او نبودیم. گویا این خواننده موسیقی پاپ با توجه به سیر اتفاقات گذشته، دریافته که می‌تواند با پول، پرداخت رشوه و حق‌السکوت و به لطف تجاهل مسئولان این مسائل را از سر بگذراند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.