آسیا تایمز گزارش داد، مهم‌ترین نکته‌ای که از اجلاس سران گروه ۲۰ در شهر ژوهانسبورگ برداشت می‌شود این است که هند، چین، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی قویا با حمایت گرایی و یک جانبه گرایی مخالف‌اند و آن را محکوم می کنند. در بیانیه ژوهانسبورگ آمده است: معتقدیم که سیستم تجارت چندجانبه با چالش هایی مواجه شده است. گروه بریکس بر اهمیت جهانی با اقتصاد باز تاکید دارد.  

شی جین پینگ- رئیس جمهور چین- در سخنرانی خود با اشاره به خروج آمریکا از برجام، از همه طرف‌ها خواست تا به قوانین و روابط بین المللی پایبند باشند و مناقشات خود را از طریق گفت‌وگو و مشورت حل کنند. وی افزود گروه بریکس به دنبال شکل جدیدی از روابط بین المللی است.

بلافاصله پس از اعلام خروج آمریکا از برجام توسط دونالد ترامپ، یک جنگ لفظی بین طرفین آغاز شد که به سرعت شدت یافت و به سطوح خطرناکی رسید. محاصره نفتی ایران توسط آمریکا در راه است و ایران می تواند از طریق بستن تنگه هرمز، هزینه اقتصادی را برای غرب بالاتر ببرد.

شکی وجود ندارد که چین و روسیه از ایران پشتیبانی خواهند کرد: چین و روسیه از موثرترین اعضای توافق هسته‌ای بودند و ایران و روسیه در سوریه همکاری نزدیکی دارند. ایران برای چین نیز یکی از بزرگ ترین تامین کنندگان منابع انرژی و اعضای کلیدی پروژه جاده ابریشم جدید به شمار می‌رود. این دو کشور هم چنین حضور گسترده‌ای در بازار ایران دارند و به مانند ایران به کنار گذاشتن دلار از مبادلات خود علاقه دارند.  

ایران احتمالا در آینده‌ای نزدیک به عضویت سازمان شانگهای در خواهد آمد و توافقات تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا کرده است. این کشور هم چنین از اعضای کلیدی کریدور شمال به جنوب است که برای اتصال آسیا و اروپا به یکدیگر اهمیت بالایی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.