علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با تسنیم، درباره برگزاری جلسه شورای عالی کار درباره بررسی مجدد دستمزد که روز چهارشنبه برگزار شد گفت: افزایش قدرت خرید کارگران مهمترین موضوع جلسه شورای عالی کار بود. بررسی‌های گروه کارگری نشان می‌دهد در هفته اول تیرماه نسبت به دی ماه سال گذشته، ۴۸.۲ درصد، قدرت خرید کارگران کاهش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه دولت و کارفرمایان کاهش قدرت خرید کارگران را قبول دارند افزود: با وجود اینکه کاهش قدرت خرید کارگران را قبول دارند اما هیچ راه‌حلی برای جبران آن ارائه نکرده‌اند.

خدایی بیان کرد: مقرر شد تا کمیته دستمزد تشکیل جلسه دهد و موضوع افزایش قدرت خرید کارگران چه در زمینه دستمزد و چه کمک‌های غیرنقدی بررسی کند و همچنین مقرر شد نمایندگان وزارتخانه‌هایی که در شورای عالی کار حضور دارند، موارد مطرح‌شده در جلسه را با وزارتخانه‌های متبوع خود طرح و نتیجه را به جلسه بعدی شورای عالی کار ارائه کنند.

وی همچنین گفت: نمایندگان کارگران درخواست برگزاری جلسه در دو هفته آینده را داشته‌اند اما زمان جلسه بعدی اعلام می‌شود به‌نظر می‌رسد که جلسه بعدی شورای عالی کار دو هفته تا یک ماه دیگر باشد. با توجه به اینکه تمام اعضای شورای عالی کار بر کاهش قدرت خرید کارگران آگاه هستند، می‌بایست هرچه زوتر تصمیم‌گیری در این زمینه صورت گیرد.

* تورم ابتدایی سال ۹۷ کمر کارگران را شکست

محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورایعالی کار با اشاره به اینکه تورم چند ماه ابتدایی سال ۹۷ کمر کارگران را شکست گفت: افزایش ۱۹.۵درصدی حقوق حداقل بگیران در فروردین ۹۷، کور سو امیدی برای  قشر ضعیف کارگران بود که در همین ابتدای سال دیری نگذشت که از بین رفت و نه تنها شکاف مزدی آنها ترمیم نشد بلکه هر روز شاهد کاهش هرچه بیشتر قدرت خرید کارگران هستیم.

نماینده مجمع عالی کارگران ایران در شورایعالی کار بیان کرد :با توجه به محاسبات گروه کارگری به میزان۴۸.۲درصد در ابتدای سال ۹۷ قدرت خرید کارگران کاهش یافته است و درخواست آنها از شرکای اجتماعی بازبینی مجدد سبد معیشت و بررسی جهت افزایش توان خرید برای کارگران است.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران گفت: با در نظر گرفتن سبد معیشت سال ۹۷ و دریافتی کارگران و همچنین حداقل های زندگی برای ادامه حیات به اختلاف فاحشی میرسیم. کارگران برای ادامه زندگی مسیری دشوار و سخت را در پیش رو خواهند داشت و از حداقل های زندگی محروم هستند.

وی گفت: در جلسه شورایعای کار مورخ ۹۷.۵.۳ شرکای اجتماعی مطالب ارائه شده توسط گروه کارگری را در همین رابطه تایید کردند و مقرر شد کمیته دستمزد موضوع را بررسی و نتیجه را به شورایعالی کار ارائه کند.

عضو هیات مدیره مجمع عالی کارگران گفت: گروه کارگری از شرکای اجتماعی  ،خصوصاً گروه دولت درخواست دارد به فکر اندیشه و راه حل مناسب برای افزایش دریافتی کارگران (افزایش توان خرید) باشند. البته در این خصوص میتوان گزینه های غیر نقدی را نیز بررسی کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.