علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در همایش روسای نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اظهار کرد: عملکرد وزارت امور خارجه در چند سال گذشته بسیار خوب بوده است و آقای ظریف و همکارانش بسیار حرفه‌ای امور را دنبال کرده‌اند و به مقتضای شرایط توانسته‌اند به امور وزارت امور خارجه سامان دهند و از فرصت‌ها به نحو مطلوب استفاده کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای بسیار هوشمندانه و با درک درست از واقعیات عمل کرده است، ادامه داد: مسئله مهم برای ما این است که باید راه‌هایی را طی کنیم که فشاری به مردم و معیشتشان وارد نشود.

لاریجانی افزود: در گذشته و به ویژه پس از پیروزی انقلاب مذاکره با آمریکا به سختی صورت می‌گرفت، اما در این دوره روی موضوع مهم هسته‌ای با آمریکایی‌ها و گروه ۵+۱ بحث‌های جدی داشتیم.

وی با بیان اینکه بحث مذاکره ما با گروه ۵+۱ درباره مسائل هسته‌ای از اواخر دولت قبل آغاز شد، گفت: افرادی بودند که با این موضوع و مذاکره با غرب درباره مسائل هسته‌ای مخالف بودند اما نظر اکثریت این بود که این مذاکرات باید صورت گیرد اما شروطی داشتیم از جمله اینکه آنان باید غنی‌سازی ما را بپذیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای سلطان قابوس به ما گفت که اوباما غنی‌سازی ایران را قبول دارد و تقاضای ما این است که مذاکره با آنان درباره بحث هسته‌ای صورت گیرد اما مقامات ما تاکید کردند که در این زمینه باید مقامات ارشد آمریکا نامه‌ای روشن بنویسند و این موضوع را تایید کنند و در نهایت اولین نامه اوباما به رهبر انقلاب ارسال شد و در آنجا قید شده بود که ما غنی‌سازی در ایران را می‌پذیریم.

لاریجانی با بیان اینکه پس از این نامه مذاکرات انجام شد، تصریح کرد: دولت جدید طی جلسات متعدد و نفس‌گیر درباره بحث هسته‌ای با گروه ۵+۱ مذاکره کرد و هدف ما از این مذاکره آن بود در وهله اول بحث هسته‌ای و غنی‌سازی کشور پا برجا بماند از سوی دیگر مشکلی در بخش معیشت و اقتصاد مردم ایجاد نشود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه از ابتدای برجام ایران به تعهداتش کاملا پایبند بود، تصریح کرد: آمریکا در اجرای برجام تعلل داشت و مدام بدعهدی کرد و در نهایت هم در دوره ریاست جمهور ترامپ از برجام خارج شدند.

وی با تاکید بر اینکه طبق راستی‌آزمایی‌هایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشت ایران کاملا به تعهداتش در برجام عمل کرده است، اظهار کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام هم، اتحادیه اروپا از ایران خواست که به آنان فرصت دهیم تا امور را ساماندهی کند و آنان در اظهاراتشان بر این نسخه تاکید کردند که می‌خواهند موضوع توافق هسته‌ای زنده بماند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: درباره این مسئله هم نقد‌های زیادی وجود داشته چرا دوباره مسیر آزموده را می‌خواهیم طی کنیم و ما مطابق برجام حق داریم که از آن خارج شویم اما استدلال ما برای زمان دادن به کشورهای اروپایی آن است که از طریق تعامل و مراوده این موضوع دنبال شوند تا مردم به کشور تحت فشارهای اقتصادی قرار نگیرند.

لاریجانی گفت: بنده نمی‌دانم که مذاکره با اروپایی‌ها درباره اداره برجام به کجا می‌رسد و حتی تردید جدی در این باره وجود دارد، اما مقام معظم رهبری هم فرمودند که این مذاکرات باید ادامه پیدا کند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه تا کنون اروپایی‌ها کلیاتی را در گفتگوهایشان مطرح کرده‌اند، اما ما روی زمین هنوز چیز نمی‌دیدیم، تصریح کرد: برای مثال آنان در حوزه بانکی و نفت حرف‌هایی زدند که هنوز به دستاورد روشن و عملیاتی نرسیده‌ایم و لذا باید به این نکته توجه کرد که ما نباید کشور را معطل این حرف‌های کلی کنیم و باید راه خود را به روشنی بدانیم.

وی تصریح کرد: پیشرفت‌های موشکی ما بسیار چشمگیر و ارزشمند است و دشمن به خوبی می‌داند که نمی‌تواند با ایران با زبان تهدید‌آمیز جنگ سخن بگوید.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما نیروی انسانی متخصص بسیار خوبی برای گشایش اقتصادی داریم؛ اما متاسفانه ادارات و بخش‌های اجرایی ما معمولا رو به سهل‌خوری می‌برند و دنبال سرعت کار هستند در حالی که باید از ظرفیت‌های داخلی برای بهبود شرایط اقتصادی بهره ببرند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ما در حوزه اقتصاد چالش‌هایی داریم که ربطی به سر و صداهای ترامپ ندارد، گفت: برای مثال مشکلاتی در صندوق‌های بازنشستگی ما وجود دارد که باید ساماندهی شود و بانک‌ها هم مشکلاتی در سیستم‌های خود دارند که باید این مشکلات را حل و فصل کنیم و این موضوعات ارتباطی به مسئله هسته‌ای و ترامپ ندارد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه ما باید بدانیم که بسیاری از چالش‌های کشور درونی است و ربطی به خارج از کشور ندارد، افزود: در صورتی که تاکید زیادی به جنگ اقتصادی شود، از یک سو واقعیت داخلی‌مان را نمی‌فهمیم و نمی‌توانیم علاج کنیم و از سوی دیگر حریف را بی‌جهت بزرگ جلوه می‌دهیم و باید از این موضوع جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: ما باید به ظرفیت‌های درونی‌مان توجه ویژه داشته باشیم و یک دوره بازسازی درونی اقتصاد ملی مورد توجه قرار گیرد؛ البته در کنار آن باید از ظرفیت‌های برون‌زایی اقتصاد هم به خوبی بهره بگیریم که در این صورت ایران قطعاً یک جهشی در جایگاه اقتصادی پیدا خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محور حرکت ایران در منطقه دفع تروریسم بود، اظهار کرد: برخی از کشورها به دنبال به هم ریختگی کشورهای منطقه بودند اما ما به خوبی هوشیار بودیم که ناامنی در منطقه برای امنیت خودمان مضر است و اگر کشورهای منطقه دچار فروپاشی امنیتی شوند، روی یکدیگر تأثیر می‌گذرانند.

لاریجانی با اشاره به اینکه ما هر هفته شاهد انجام عملیات‌های تروریستی در برخی از نقاط کشور هستیم که نشان‌ دهنده آن است که این گروهک‌ها می‌خواهند به داخل کشور نفوذ کنند، ادامه داد: سپاه پاسداران در جنوب شرق و شمال غرب کشور حضور دارد و نمی‌گذارد تروریست‌ها در کشورمان تحرک داشته باشند و ضرباتی که به آنان می‌زنند منجر به آسایش در کشور شده‌اند.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه برای ما مسئله اول امنیت ایران است، گفت: به جای آنکه دشمنان در کشورمان حرکات ایضایی انجام دهند و با ما مقابله کنند ما در خارج از مرزها به حساب تروریست‌ها رسیدیم که تدبیر عاقلانه‌ای بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تروریست‌ها دنبال آتش‌بازی جدید در فلسطین هم هستند اما راه به جایی نخواهند برد، اظهار کرد: رفتار ایران در منطقه از وزانت خوبی برخودار بود و حریف را در خارج از مرزهای کشور زدیم.

لاریجانی با بیان اینکه با رفتار آمریکا امروز یک دوره جهالت بین‌المللی را طی می‌کنیم، تصریح کرد: آمریکایی‌ها با این مسیری که در پی گرفته‌اند، خودشان را تخریب می‌کنند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در مسئله هسته‌ای طبق معاهده‌ای که داشتیم باید حرکت کنیم و عقلایی نیست که از دستاوردهای توافق هسته‌ای بهره‌ نبریم، گفت: همسایگانمان نباید نسبت به ایران سوءتفاهمی داشته باشند و نقش سفرا در این زمینه بسیار مهم است و بیشتر باید با مقامات کشورهای همسایه مراوده و تعامل داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت همکاری با کشور های اروپایی خاطر نشان کرد: همکاری با اروپا باید ادامه داشته باشد و کلیدش در آن است که هر چه زودتر اروپایی‌ها تصمیمشان را بگیرند و به قول‌هایشان عمل کنند و باید به این موضوع توجه شود که کشورهای اروپایی از یک سنخ نیستند و برخی از آنان علاقه‌مندی بیشتری به همکاری با ایران دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.